Sinds 1 juli 2023 is de nieuwe Wet toekomst pensioenen van kracht. Door deze wet wijzigt het pensioenstelsel in Nederland ingrijpend. Kom nu in actie om inzicht te krijgen in de gevolgen en mogelijkheden voor jouw pensioenregeling.
Niet alleen bij de (verplichte) pensioenfondsen gaat er veel veranderen, ook de pensioentoezegging die door jou als werkgever bij een verzekeraar is ondergebracht moet aangepast worden. Het merendeel van de verzekerde regelingen zijn premieovereenkomsten met een beschikbare premiestaffel. Per leeftijdscohort van vijf jaar loopt het premiepercentage op. Met de premie spaart de werknemer een pensioenkapitaal, waarmee vanaf de pensioenleeftijd een pensioenuitkering verkregen wordt. De hoogte van deze pensioenuitkering is enerzijds afhankelijk van het rendement op de ingelegde premies en anderzijds van de rentestand (op vaste uitkering) of het beleggingsrendement (variabele uitkering) vanaf de pensioendatum.
De grootste wijziging voor deze pensioenregeling betreft de vaststelling van het premiepercentage. Dat mag niet meer in een oplopende leeftijdsafhankelijke staffel. Het moet een vast leeftijdsonafhankelijk percentage zijn. De oudere werknemers ontvangen een (veel) lagere pensioenpremie en de jongere werknemers de eerste jaren een veel hogere. De oudere werknemer mist een stuk opbouw en wil dit gecompenseerd krijgen. En voor jongere werknemers betaal je een hogere premie. Dit geeft voor jou als werkgever een enorme stijging van de pensioenlasten.
Om stijging van de pensioenlasten te voorkomen is er een overgangsrecht vastgesteld:
Iedere werkgever met een beschikbare premiestaffel vraagt zich af wat te doen. Het lijkt het makkelijkst om van het overgangsregime gebruik te maken, maar het is de vraag of dat voor jouw onderneming ook de verstandigste beslissing is. In het belang van de onderneming moet de keuze om al dan niet gebruik te maken van het overgangsregime weloverwogen en onderbouwd gemaakt worden.
Er zijn voldoende argumenten waarom de overstap naar een regeling met een vast premiepercentage voor bestaande en nieuwe werknemers interessant kan zijn:
Ook hier is het belangrijk om weloverwogen en cijfermatig onderbouwd de juiste keuze te maken. De grote vraag van jou als werkgever is hierbij: hoe hoog moet het vaste percentage bij ons dan zijn?
Op deze vraag is geen eenvoudig of eenduidig antwoord te geven. Eerst moet je als werkgever het pensioenbeleid voor de toekomst bepalen. Er zijn grofweg drie scenario’s die je kan kiezen, waarbij je een bijpassend vast premiepercentage kan berekenen in een impactanalyse.
De impactanalyse houdt ook rekening met andere parameters die specifiek op de onderneming van toepassing zijn. Zoals de gemiddelde leeftijd nu in combinatie met het aannamebeleid, de gemiddelde arbeidsduur, de verwachte groei en ontwikkeling van de onderneming. Deze kunnen uiteindelijk doorslaggevend zijn voor de keuze om wel of niet gebruik te maken van het overgangsregime en wat het juiste moment is om de nieuwe regeling te introduceren.
Heb je een verzekerde regeling voor jouw medewerkers? Begin op tijd en start met een oriënterende afspraak met een pensioenadviseur. Door nu al een impact- en scenarioanalyse te maken kan je in jouw budgettering rekeninghouden met de financiële gevolgen of jouw regeling voor ingang van de nieuwe wetgeving nog aanpassen. Beschikt jouw onderneming over een ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging? Dan moet je deze op tijd informeren. Het betrekken van werknemers bij een dergelijke ingrijpende wijziging leidt uiteindelijk tot meer draagvlak.
aaff is graag overal van betekenis. Wil je ondersteuning bij jouw keuze? Neem contact op met onze pensioenadviseurs.
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina