Hoe verhoog je het pensioenbewustzijn bij werknemers?

Onder de Wet pensioencommunicatie ben je als werkgever verantwoordelijk voor het pensioenbewustzijn van je werknemers. Dit betekent dat je je actief moet inzetten om het pensioenbewustzijn van je medewerkers te verhogen. Maar welke kansen en uitdagingen liggen hier voor jou als werkgever?

Services
Adviseur vertelt alles over pensioencommunicatie aan ondernemer

Binnen drie maanden na indiensttreding informeren

Als werkgever moet je een nieuwe werknemer binnen drie maanden na indiensttreding informeren over de kenmerken van de pensioenregeling, wie de verzekeraar van het pensioen is en wanneer de werknemer actie moet ondernemen als zijn persoonlijke situatie wijzigt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan wisseling van baan, echtscheiding, samenwonen en arbeidsongeschiktheid. Ook moet je de werknemer voorzien van aanvullende beschikbare informatie.

Werknemers binden aan je organisatie

Het aantrekkelijk houden van je organisatie voor werknemers wordt de komende jaren een belangrijk aandachtspunt voor werkgevers. Daarbij zorgt de huidige krapte op de arbeidsmarkt ervoor dat je andere middelen moet inzetten om aantrekkelijk te zijn voor bestaande en nieuwe werknemers. Goede arbeidsvoorwaarden zijn hierbij belangrijk. Pensioen is na het salaris de duurste arbeidsvoorwaarde voor jou als werkgever. Als werkgever ben je per definitie op zoek naar een return on investment; in dit geval de waardering van je personeel. Met de juiste vorm van pensioencommunicatie volgt deze waardering snel.

Aankomende pensioenhervormingen

De aankomende pensioenhervormingen brengen de noodzaak van de inzet van pensioencommunicatie in een stroomversnelling. Persoonlijke pensioenpotten lijken de nieuwe realiteit te worden. Bijna de helft van de medewerkers verwacht na pensionering minder inkomen te krijgen dan nodig. Hierdoor ontstaat financiële onrust. Door als werkgever te investeren in persoonlijke pensioencommunicatie faciliteer je financiële rust bij je werknemers en bind je hen steviger aan je organisatie. 'Mijn werkgever heeft mijn pensioen goed geregeld.' Dat is de indruk die je als werkgever wilt achterlaten. Bijkomend voordeel is dat je als werkgever daarmee ook direct voldoet aan de eisen die de Wet pensioencommunicatie aan je stelt.

Hoe organiseer je dit?

De informatie die werknemers van pensioenuitvoerders krijgen, is complex en niet persoonlijk. Persoonlijke pensioencommunicatie is de sleutel naar succes. Start met een plenaire pensioenpresentatie voor alle medewerkers. Laat een pensioenadviseur concreet en zonder jargon een toelichting geven op pensioen in het algemeen en de pensioenregeling in het bijzonder. Stel je medewerkers in staat om tijdens deze presentatie hun persoonlijke pensioenoverzicht te downloaden en als app op hun telefoon te plaatsen. Dit leidt altijd tot enthousiaste reacties en ook tot persoonlijke vragen. Bied je medewerkers vervolgens de mogelijkheid om zich in te schrijven voor een individueel pensioengesprek. In dit pensioengesprek wordt antwoord gegeven op de volgende vier basisvragen:

  • Hoeveel pensioen krijg ik?
  • Wanneer krijg ik het?
  • Is het voldoende?
  • Welke keuzes kan ik maken?

In 95% van de gevallen is het antwoord op deze vragen voldoende om de werknemer volledig pensioenbewust te laten zijn. En dat is wat je wilt: pensioenbewuste werknemers die de vaak dure arbeidsvoorwaarde pensioen op juiste waarde kunnen schatten.

Meer informatie

aaff is graag overal van betekenis. Door kennis te delen, advies te geven en voor inzicht te zorgen. Wil je meer weten over de gevolgen van de Wet pensioencommunicatie? Neem contact op met onze pensioenadviseurs.

Wil je meer weten over pensioencommunicatie? Onze specialist helpt je graag verder!

Portretfoto van Bart van de Wouw

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws