Niet iedereen in de facilitaire contactcenterbranche heeft automatisch recht op een pensioenregeling. Alleen als de werkgever is aangesloten bij de Werkgeversvereniging Facilitaire Contactcenters (WFC) is een pensioen verplicht. Voor niet-aangesloten organisaties is dit niet het geval, maar wel aan te raden. In dit artikel lees je wie er recht heeft op een pensioenregeling, hoe deze in 2025 is opgebouwd, en hoe werkgevers een pensioenuitvoerder kunnen kiezen.
Om in aanmerking te komen voor de pensioenregeling moet de werkgever aangesloten zijn bij de Werkgeversvereniging Facilitaire Contactcenters (WFC). Voor de niet aangesloten callcenterorganisaties is het niet verplicht om medewerkers een pensioen aan te bieden. Het is uiteraard wel gewenst.
Normaal gesproken wordt er voor branche gerelateerde pensioenregelingen een bepaalde pensioenuitvoerder voorgeschreven. Dit geldt echter niet voor de pensioenregeling voor facilitaire contactcenters. Deze werkgevers kunnen zelf een pensioenuitvoerder kiezen. Dit kan een verzekeraar of Premie Pensioen Instelling (PPI) zijn. Deze relatief nieuwe pensioenuitvoerders zijn sinds 2012 op de markt en zijn doorgaans eigendom van de grote Nederlandse levensverzekeraars.
De pensioenregeling voor callcentermedewerkers ziet er vanaf 1 januari 2025 als volgt uit:
Werkgeversbijdrage: 6% x pensioengrondslag + de administratiekosten
Medewerkersbijdrage: 1,2% x pensioengrondslag
In 2026 stijgt de pensioenpremie door naar 8,7% * de pensioengrondslag. In 2027 zal deze 10,2% bedragen (werkgever 7% en werknemer 3,2%).
Zo bepaal je de hoogte van de pensioengrondslag:
Kort samengevat: (uurloon x gewerkte uren per maand x 12,96) - (AOW-franchise x parttime percentage)
In 2024 is de AOW-franchise €17.545 voor een fulltimebaan. We updaten het zodra de nieuwe waarde voor 2025 bekend is.
Anja werkt 20 uur in de week (PT% = 50%) tegen een uurtarief van € 20. De pensioengrondslag van Anja bedraagt dan (€ 20 x 80 x 12,96) -/- (€ 17.545 x 50%) = € 20.736 -/- € 8.773 = € 11.963
De werkgeversbijdrage bedraagt 6% van de pensioengrondslag vermeerderd met de administratiekosten. In het voorbeeld van Anja bedragen de administratiekosten € 60 per jaar. De pensioenpremie die de werkgever op jaarbasis voor Anja betaalt, bedraagt dan: € 11.963 x 6% + € 60 = € 778 per jaar. De werknemersbijdrage bedraagt 1,2% * € 11.963 = € 144 per jaar.
De eerste belangrijke stap, de introductie van een pensioenregeling voor callcenters, is gezet. De bijdrage bedraagt minimaal 7,2% van de pensioengrondslag. Als een werkgever extra pensioenpremie voor de medewerkers wil bijdragen dan kan dat. In de Wet toekomst pensioenen (Wtp) is een premiemaximum opgenomen van 30% van de pensioengrondslag per jaar. Er is dus nog voldoende ruimte voor verbetering.
aaff is graag overal van betekenis. Door kennis te delen, advies te geven en voor inzicht te zorgen. Meer weten over het opzetten van een pensioenregeling voor facilitaire contactcenters? En wil je medewerkers goed informeren over de regeling? Wij begeleiden je hier graag bij. Neem contact op met onze pensioenadviseurs.
Hoe begeleid je medewerkers naar een passend pensioen?
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws