Een succesvolle organisatie? Zorg voor verbinding

Verbinding is een belangrijke succesfactor. Als medewerkers zich daadwerkelijk verbonden voelen met hun collega’s en het bedrijf waarvoor ze werken, verbetert dat de samenwerking én het uiteindelijke resultaat. Een belangrijke uitdaging voor elke manager.

teambuilding

Werk aan de winkel

Het klinkt logisch: medewerkers die elkaar vertrouwen, zich gezien en gewaardeerd voelen, presteren beter. Maar zeker het afgelopen jaar, waarin veel medewerkers door corona vanuit huis werkten, heeft dat gevoel van ‘samen’ behoorlijk onder druk gestaan. Werk aan de winkel dus, maar dat is geen gemakkelijke opgave. Want hoe zorg je er als leidinggevende voor dat die verbinding tot stand komt? Het begint met een aantal vragen die je jezelf als leidinggevende zou moeten stellen. Wie ben ik precies? Wat zijn mijn sterke en minder sterke kanten? En: welke social skills heb ik in huis waarmee ik voor die zo belangrijke verbinding kan zorgen?

Kwetsbaar opstellen

Lang niet iedereen zal direct een antwoord hebben op bovenstaande vragen. Toch is het belangrijk om af en toe eerlijk in de spiegel te kijken. Want om verbinding tot stand te kunnen brengen, zijn een aantal eigenschappen essentieel. Zo is het belangrijk dat je je als manager kwetsbaar durft op te stellen en open communiceert. Voor de een is dat vanzelfsprekend, voor de ander is het elke dag weer een uitdaging. Want openstellen lukt alleen als je niet bang bent jezelf te laten zien. Maar er is meer. Om tot onderlinge verbinding te komen, moet je ook in staat zijn een sfeer van vertrouwen te creëren. Je medewerkers moeten het gevoel hebben dat zij zonder angst en met respect naar elkaar alles kunnen delen. Alleen zo ontstaat een hecht team en komt daadwerkelijke verbinding tot stand.

Tools voor meer verbinding op de werkvloer

Wil je de stap zetten naar meer verbinding op de werkvloer? Een aantal tools helpt:

  • Emotional Intelligence Test TEIQue: Deze test geeft je meer inzicht in je sterke en zwakke punten, je weerbaarheid, assertiviteit en zelfwaardering. Dat zijn inzichten die je helpen als je je teamleden nader tot elkaar wilt brengen.
  • Plan regelmatig koffiemomenten met je medewerkers. Houd daarbij in de gaten dat LSD vóór OMA komt. Dus: eerst Luisteren, Samenvatten en Doorvragen, dan pas Oplossingen zoeken, Meningen vormen en Analyses doen. Het is dé vuistregel als het om verbindende communicatie gaat.
  • Organiseer af en toe een etentje, uitje of teambuildingsessie naast de reguliere overleggen. Collega’s voelen zich meer verbonden als ze elkaar beter kennen.
  • Vier successen! Taart bij de koffie, een gezamenlijke borrel of een attentie in de brievenbus. Zo laat je zien dat je de inspanningen van je teamleden waardeert en draag je bij aan een gevoel van verbondenheid.
  • Zorg voor humor op de werkvloer. Samen lachen helpt om stoom af te blazen, zorgt voor energie en versterkt de teamgeest. Samen lachen verbindt!

Meer weten?

aaff is graag overal van betekenis. Vind je het belangrijk dat je medewerkers op een prettige manier met elkaar samenwerken en bereid zijn net dat extra stapje te zetten? En ben je op zoek naar handvatten om hier invulling aan te geven? Neem contact op met onze HX-adviseurs.

Wil je meer weten over het binden van je personeel? Onze specialist helpt je graag verder!

Portretfoto van Corry Verhoeven

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws

Volg aaff op Facebook

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze Facebookpagina