Bijna elke ondernemer worstelt ermee: een tekort aan arbeidskrachten. Des te belangrijker om uw werving- en selectietraject onderdeel te maken van je strategische personeelsplanning. Zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt is het van belang om verder te kijken dan alleen je nieuwe werknemers.
Zowel in economisch goede als minder goede tijden is het belangrijk om te investeren in de groei en ontwikkeling van je personeel. Je werknemers zijn namelijk de belangrijkste succesfactor bij het behalen van je organisatiedoelstellingen. Het gaat er niet alleen om dat de juiste mensen met de juiste kwaliteiten op de juiste plek terechtkomen. Ook je bestaande medewerkers moet je effectief inzetten en ontwikkelmogelijkheden bieden. Alle reden om je werving- en selectietraject onderdeel te maken van een strategische personeelsplanning.
Door je werving- en selectietraject onderdeel te maken van een strategische personeelsplanning, bespaar je tijd en kosten. Ten eerste weet je beter naar welke mensen je op zoek bent, wat het traject versnelt. Ten tweede kun je vaak minder ervaren krachten aannemen door je bestaande medewerkers te laten doorstromen. Daarbij snijdt het mes aan twee kanten: je draagt bij aan de duurzame inzetbaarheid van je eigen medewerkers en het vinden van een nieuwe, minder ervaren kracht is goedkoper. Ten derde zorgt dit voor medewerkers die tevredener en duurzamer betrokken zijn bij je organisatie. Dit helpt weer bij het inspelen op veranderingen en het behalen van je organisatiedoelen.
Om het werving- en selectietraject te integreren in je strategisch personeelsbeleid, is het belangrijk dat je op tijd schakelt en kritisch naar je organisatie en personeel kijkt. Als je acuut iemand nodig hebt, ben je eigenlijk al te laat. Strategische personeelsplanning, inclusief werving en selectie, moet een onderdeel zijn van je organisatiestrategie. Om dit goed te doen, zijn er een aantal belangrijke vragen:
Het kan zinvol zijn om een externe adviseur in te schakelen voor dit traject. Zo’n adviseur kan met een frisse en onafhankelijke blik in kaart brengen waar je behoeften liggen, welk potentieel je al in huis hebt en waar er sprake is van een tekort. Samen kun je dan een specifiek profiel opstellen en een selectietraject definiëren waarmee je succesvol de juiste medewerkers aantrekt.
aaff is graag overal van betekenis. Wil je meer weten over de krapte op de arbeidsmarkt, de werving en selectie van nieuw personeel én het binden van je eigen medewerkers? Neem contact op met onze HX-adviseurs.
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina