Kinderopvangorganisatie De Kleine Wereld is een professionele kinderopvang met liefdevolle aandacht voor elk kind. Het bedrijf heeft 140 medewerkers in dienst. De Kleine Wereld is al bijna twintig jaar klant bij aaff en zet aaff onder andere in voor accountancydienstverlening, juridisch en fiscaal advies. Recent is het bedrijf verkocht. Een multidisciplinair team van aaff begeleidde de overname. “aaff was mijn partner in het volledige verkoopproces.”
Eigenaar Edwin Spaan startte het bedrijf bijna twintig jaar geleden samen met een compagnon. Met de organisatie wilden ze een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van kinderen. De organisatie groeide sterk en in 2010 ging Spaan als enige eigenaar verder. In 2017 startte hij de laatste kinderlocatie. Verdere groei was in de huidige vorm niet mogelijk. Het bedrijf was af. “Als ondernemer ligt mijn focus op groei. De laatste jaren was ik meer gericht op optimalisatie en professionalisering. Hierdoor veranderde mijn rol van ondernemer naar bestuurder. Ook werd ik beperkt door de steeds complexer wordende regelgeving. Ik wilde mijn horizon verbreden en weer gaan ondernemen. Toen heb ik besloten het verkooptraject te starten.”
Op het moment dat Spaan besloot het bedrijf te verkopen, ging hij verder met het optimaliseren van de organisatie. “Na jaren van groei, was het daar tijd voor. Ik besteedde onder andere aandacht aan de verbeterpunten die voortkwamen uit mijn jaarcijfers. Bijkomend voordeel van deze periode van optimalisatie was dat het indirect ten goede kwam aan de bedrijfswaardering. Mijn bedrijf werd interessanter voor mogelijke kopers.”
Spaan vond het belangrijk dat hij, als hij zou stoppen, duidelijkheid had over zijn financiële toekomst en mogelijkheden. “Ik wilde weten hoe mijn toekomstige situatie eruit zou zien. Daartoe heeft Frank Kuijpers, financieel planner bij aaff, een financiële planning gemaakt. Uitgangspunt was de waardebepaling van mijn bedrijf uitgevoerd door aaff. Ik kreeg antwoord op vragen zoals wat betekent de verkoop voor mijn financiële toekomst en welke keuzes kan ik maken voor de toekomst.”
Het bedrijf is bij de verkoop ondersteund door een multidisciplinair team van aaff-specialisten met Rob van Boxtel, corporate finance adviseur, als eerste aanspreekpunt. “Rob schetste een duidelijk beeld van het verkoopproces. Hij heeft mij tijdens het volledige verkoopproces begeleid en geadviseerd. Door het uitgebreide netwerk van aaff is er eerst een longlist en uiteindelijk een shortlist van geschikte overnamekandidaten opgesteld. Op basis hiervan is de juiste overnamepartij gevonden. Voor de verkoop is er een intentieverklaring en koopovereenkomst opgesteld. Ook is er een due diligence onderzoek verricht. Uiteindelijk heeft de koper De Kleine Wereld eind 2020 overgenomen.” Spaan kijkt er positief op terug. “Het was zeer intensief. Je weet niet wat voor impact het heeft, totdat je er als ondernemer mee te maken krijgt. Ik ben blij met hoe de verkoop is verlopen en afgerond en ik heb vertrouwen in de partij die het gekocht heeft.”
Hij is zeer te spreken over het team dat hem begeleidde. “Het is een lastig proces. Dat wat je met veel liefde en hard werken hebt opgebouwd, moet je achterlaten en overdragen. Hierin ben ik heel goed begeleid. Ik had een persoonlijke klik met het team. Dat is belangrijk. Ook beschikken zij over veel ervaring. Bedrijfsverkoop is een expertise waarin alle facetten aan bod komen. Je hebt specialisten nodig die deze kennis bezitten.” De bereikbaarheid van Rob en Gaby Ratering, jurist ondernemingsrecht, die het traject juridisch begeleidde, was goed. “Ze waren altijd aanspreekbaar. In de avonden, weekenden en tijdens vakanties. Een verkoopproces kan niet stil komen te liggen. Je moet vooruit.”
Het meest onderscheidende vermogen is dat aaff alle specialisten in huis heeft. “In de twintig jaar dat ik aaff-klant ben, heb ik gebruikgemaakt van alle diensten bij mijn ondernemen. Van accountancy, juridische ondersteuning bij arbeidsovereenkomsten, begeleiding bij de verkoop en nu bij het nieuwe ondernemen en vermogensbeheer. aaff is altijd mijn sparringpartner geweest.” De samenwerking is altijd heel prettig verlopen. Vooral de rol van de relatiemanager vindt hij heel prettig. “aaff is een ‘mensen’-organisatie. Dat zie je in de rol van relatiemanager. Die is gericht op verbinding, ook tussen ondernemers onderling. Hij fungeert als spin in het web en brengt mij in contact met de juiste specialist op het juiste moment.”
Spaan wil ondernemers die hun bedrijf verkopen en een verkooptraject ingaan iets meegeven. “Het is heel belangrijk dat je weet hoe zo’n traject eruitziet. Ga dus te rade bij iemand die dat al heeft meegemaakt. Laat je adviseren en begeleiden door een specialist die weet wat er te koop is in de markt.”
aaff is graag overal van betekenis. Door kennis te delen, advies te geven en voor inzicht te zorgen. Wil je meer weten over onze dienstverlening? Wij maken graag tijd voor een uitgebreide kennismaking. Neem contact op met onze corporate finance adviseurs.
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws