Verschillende type kopers bij bedrijfsverkoop

Er zijn veel vragen die moeten worden beantwoord voordat je de handtekening zet onder een koopcontract. Zo is het bij verkoop de vraag aan welk type koper je jouw onderneming het best kunt verkopen. Dit is afhankelijk van je wensen als verkoper en de karakteristieken van je bedrijf. Welk type kopers zijn er en wat zijn hun kenmerken? Wij zetten ze in algemene zin op voor je een rij.

Verkoper schudt hand van koper bij bedrijfsverkoop

Expert

Koper uit de familie

Je bedrijf overdragen aan de kinderen of een ander familielid lijkt ideaal. Er is al een binding met het bedrijf. Maar heeft het familielid ook de kwaliteiten om het bedrijf voor te zetten? Overdracht binnen de familie levert niet altijd de hoogste opbrengst op. De koopsom wordt vaak omgezet in een zachte lening. Verlies hierbij de belangen van andere familieleden niet uit het oog.   

Strategische kopers bij bedrijfsverkoop

Bij een strategische overname wordt je onderneming overgenomen door een strategische partij, zoals een concurrent of een bedrijf in dezelfde bedrijfskolom (afnemer, leverancier) of een branchevreemde onderneming die haar portfolio wil verbreden. Deze partij wil door bedrijfsovernames groeien en/of schaalvoordelen behalen. Een concurrent kan zo zijn eigen marktpositie versterken door de synergievoordelen, een branchevreemd bedrijf kan zo op een slimme manier een nieuwe markt betreden en voor een investeerder kan het kopen van een bedrijf via een strategische overname een goede aanvulling op het portfolio zijn. Omdat dit type koper in de regel de meeste synergievoordelen kan realiseren, kun je hierbij een hoger transactiebedrag verkrijgen dan van andere kopers. Daarnaast beschikken strategische kopers vaak over voldoende financiële middelen om de overname te financieren en hebben ze vaak ook managementcapaciteit beschikbaar om snel jouw huidige rol van dga op te kunnen vangen.

Management buy-out

Potentiële kopers kunnen zich ook bevinden onder het huidige personeel/management. Voordeel is dat je bekend bent met de koper en de koper vaak beschikt over uitgebreide kennis van en ervaring met de onderneming en de markt. Dit vergroot de kans op een succesvolle overname. Het is wel belangrijk om te bepalen of de koper ook over de juiste kwaliteiten beschikt. Het hoogste verkoopbedrag ligt vaak minder voor de hand (omdat een dergelijke koper vaak over minder financiële middelen beschikt), maar is ook niet altijd de bedoeling van beide partijen. Daarbij is de bank vaak niet bereid om de gehele koopsom te financieren. Hierdoor komt het regelmatig voor dat een beroep wordt gedaan op de verkoper in de vorm van een 'vendor loan' (en/of earn-out).

Management buy-in bij bedrijfsverkoop

Bij een management buy-in (MBI) wordt de onderneming verkocht aan een persoon of management van buiten de onderneming. De verkrijgende partij neemt de leiding over van het bedrijf. De MBI-kandidaat kan een persoon zijn die kiest voor het zelfstandig ondernemerschap. De verkoper moet zich afvragen of de MBI-kandidaat het juiste (ondernemers)profiel heeft, waarom de kandidaat nu specifiek jouw bedrijf wil overnemen, of hij jouw branche voldoende kent en/of voldoende financiële middelen heeft. Vaak zijn die middelen beperkter dan bij een strategische koper. Meer dan eens wordt gekozen voor een partiële overname, waarbij het belang van de kandidaat gedurende de jaren toeneemt tot uiteindelijk 100%. Wil je echter nog zo lang ondernemen?  

Investeringsmaatschappij

Een investeerder is vooral geïnteresseerd in bedrijven met veel groeipotentie. Investeringsmaatschappijen zijn organisaties met kapitaal, die op zoek zijn naar rendement. Deze investeringsmaatschappijen nemen bedrijven (deels) over en hebben als doel het rendement op hun investering te maximaliseren. Naast particuliere investeringsmaatschappijen zijn er ook de fondsen en bedrijven, waar mensen fulltime aan de doelstellingen van de organisatie werken. Grote investeringsmaatschappijen worden meestal venture-capital of private-equity maatschappijen genoemd. De investeerders hebben vaak meerdere bedrijven in hun portefeuille en willen onderling synergievoordelen realiseren. Deze koper beschikt over voldoende liquide middelen om de overnamesom te betalen. Wel verschillen de doelstellingen van de investeerders enorm. Dit verschil uit zich in onder andere in de hoogte van de investeringen, de branches en de exit-strategie. Een combinatie van een investeringsmaatschappij met de eerder genoemde kopers komt ook vaak voor.

Er is niet per definitie één type koper geschikt voor de overname van jouw bedrijf. Het begint bij jou. Welke keuzemogelijkheden heb je en waar ligt je voorkeur? Het profiel van jou en je bedrijf moet kloppen met de verwachtingen en doelstellingen van de koper, maar dat blijkt vaak zodra je de gesprekken aangaat.

Meer weten?

aaff is graag overal van betekenis. We helpen je met een integrale aanpak, zodat aan alle aspecten van het overnametraject is gedacht. Neem voor meer informatie contact op met onze corporate finance adviseurs.

Wil je meer weten over de verkoop van je bedrijf? Onze specialist helpt je graag verder!

Portretfoto van Gert Jan van den Berg

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws