Aandachtspunten bij bedrijfsovername

Je bedrijf kan gezien worden als een organisatie die aantrekkelijk is om te kopen. Of er dient zich een mogelijkheid aan om een bedrijf te kopen die je niet kunt laten lopen. Door continu voorbereid te zijn op een overname, kun je inspelen op marktkansen.

Ondernemer en verkoper sluiten bedrijfsverkoop

Expert

Rob van Boxtel

Senior corporate finance adviseur

Portretfoto van Rob van Boxtel

Aspecten die je aandacht vragen bij bedrijfsovername

Om snel te kunnen inspelen op de aan- of verkoop van een bedrijf of bedrijfsonderdeel is het belangrijk om aan de volgende zaken voortdurend aandacht te besteden.

Zorg voor een duidelijke visie, strategie en beleid waarvan mogelijke overnames onderdeel zijn

Wat is jouw doel en dat van je medeondernemers? Sluiten deze doelen aan bij de visie en strategie van de onderneming? Start met een duidelijke missie en visie en werk deze uit in strategische en operationele plannen. Leg de afspraken vast, zodat iedereen weet wat er is afgesproken.

Verdiep je in je markt en klanten, juist nu!

Welke ontwikkelingen komen er op je af? Welke invloed hebben deze op je klanten en dus op jou? Welke impact heeft corona? Welke alternatieven zijn er? Breng de markt en interne processen in kaart en benoem kansen, bedreigingen, sterkten en zwakten. Zorg voor een goede marktspreiding en een gezonde spreiding van het klantenbestand. Als de producten en diensten slechts op één markt gericht zijn, kan dit grote risico’s met zich meebrengen. En als de omzet bij slechts enkele klanten wordt gehaald, vormt dit ook een groot risico. Zorg daarom voor een gezonde spreiding van het klantenbestand. Mogelijke overnames kunnen helpen bij het inspelen op zwaktes en bedreigingen.

Bepaal de relatie met je leveranciers

Weet wat je positie is om vervolgens mogelijkheden en samenwerkingsvormen te ontdekken. Hoe afhankelijker je bent van je leveranciers, hoe groter de noodzaak is om zaken af te spreken en vast te leggen. De afhankelijkheid van leveranciers is een risico, maar is te beïnvloeden. Zorg daarom dat er alternatieven zijn voor je leveranciers. Of overweeg een overname van een leverancier om meer regie te hebben in de keten. Je moet je realiseren dat bedrijven in je keten op dezelfde wijze ook naar jouw bedrijf kunnen kijken.

Afhankelijkheid van dga

Hoe afhankelijk is de organisatie van jou? Afhankelijkheid van enkele personen is het grootste ondernemingsrisico. Ook de klanten (klantcontacten) moeten zo weinig mogelijk afhankelijk zijn van de directeur-grootaandeelhouder (dga). Bij het wegvallen van een van de sleutelfiguren binnen je onderneming komen de resultaten direct onder druk te staan. Een toekomstige investeerder/koper zal een hoger rendement eisen vanwege het risico (en dus een lagere waarde toekennen aan je bedrijf). Dus maak jezelf als eigenaar overbodig, zorg voor mensen in de organisatie die hetzelfde kunnen als jij.

Investeer in je organisatie

Zorg daar waar mogelijk dat meerdere mensen op verschillende gebieden kennis hebben van de organisatie, het productieproces, de klanten en toeleveranciers. Leg de werkwijzen in je organisatie vast zodat bij calamiteiten zaken relatief eenvoudig kunnen worden overgedragen.

Kies de juiste informatie- en communicatiesystemen

Zorg dat alle informatie binnen de organisatie is vastgelegd. Denk hierbij niet alleen aan financiële informatie, maar ook aan intellectueel eigendom, productsamenstellingen, klantdata en personeelsgegevens. Om deze informatie inzichtelijk te krijgen en te kunnen meten is het noodzakelijk dat je managementinformatie op orde is. Het management moet snel kunnen beschikken over essentiële informatie. Zorg dus voor goede wekelijkse/maandelijkse rapportages over de value drivers en de financiële prestaties van het bedrijf.

Kies een passende structuur

De basis van je succes zit in de voorgaande punten. Optimaliseren kan door de juiste juridische en fiscale structuur te kiezen. Deze structuur dient zodanig flexibel te zijn dat je gebruik kunt maken van diverse faciliteiten in de wetgeving die een overname vergemakkelijken. Als dit niet op orde is, kan deze zelfde wetgeving je behoorlijk in de weg zitten.

Meer weten?

aaff is graag overal van betekenis. Door kennis te delen, advies te geven en voor inzicht te zorgen. Wil je meer weten over de voorbereiding op een bedrijfsovername of wil je ondersteuning en/of advies bij de aan- of verkoop van een bedrijf? Neem contact op met onze specialist. 

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws