Het beheren van financiën en risico’s is cruciaal voor het succes van een bouwproject. Een project is gevoelig voor hindernissen, variërend van financiële instabiliteit tot vertragingen en kostenoverschrijdingen. Waar kun jij je op richten om risico’s in je financiële bedrijfsvoering te minimaliseren?
Risicomanagement is verantwoordelijk voor het opstellen van scenario’s voor mogelijke bedreigingen, terwijl financieel management vaak zorgt voor de financiële dekking om hiermee om te gaan.
De eerste stap in risicomanagement is het identificeren en analyseren van risico’s. Dit betekent het in kaart brengen van problemen zoals vertragingen door weersomstandigheden, materiaaltekorten, arbeidsconflicten, wijzigingen in wet- en regelgeving en financiële complicaties. Door deze vroegtijdig te onderkennen, kun je een effectief risicobeheerplan opstellen. Een onderdeel van risicomanagement is de beoordeling van de impact op het project. Dit helpt bij het stellen van prioriteiten van risico’s en het aanpakken ervan.
Preventieve maatregelen die volgen, bestaan niet alleen uit aangepaste veiligheidsprotocollen, maar ook uit contractuele clausules en/of verzekeringen die beschermen tegen financiële risico’s.
Project- en marktomstandigheden kunnen (onverwacht) veranderen. Door regelmatige evaluaties kun jij jouw strategie voor financieel- en risicomanagement bijstellen. Ook een degelijke projectadministratie maakt het mogelijk om onregelmatigheden en inefficiënties te identificeren.
In de bouw- en infrasector is risicomanagement nauw verbonden met financieel management. Het is van groot belang een nauwkeurige begroting op te stellen. Hierin worden onder andere directe kosten van materialen en arbeid opgenomen, maar ook de indirecte kosten zoals vergunningen, verzekeringen en onvoorziene uitgaven uit het risicobeheersplan.
De opgestelde begroting en vervolgens het gebruik van kostenbeheersystemen en -software helpen jouw bedrijf met het bijhouden van uitgaven, het vergelijken van werkelijke kosten met begrote kosten en het identificeren van besparingsmogelijkheden. Continue monitoring van de projectadministratie en nacalculaties zorgt voor controle van de kosten. Het is ook belangrijk afspraken met leveranciers en onderaannemers te beheren om onverwachte kosten te voorkomen. Om het risico op financiële verliezen te minimaliseren, is ook een kredietbeleid geen overbodige luxe.
Een geïntegreerde benadering van financieel- en risicomanagement versterkt de effectiviteit van beide processen. Hierdoor kun je als ondernemer beter geïnformeerde beslissingen nemen, middelen efficiënter inzetten en de resultaten verbeteren.
aaff is graag overal van betekenis. Wil je meer weten over financieel management en wil je je risico’s in je financiële bedrijfsvoering minimaliseren? Neem contact op met onze accountants!
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws