Bij elke overname komt er een moment dat je je personeel moet inlichten over de beoogde verkoop. Aan de ene kant doe je dat het liefst zo laat mogelijk, je wilt immers onrust voorkomen. Maar je wilt ook geen geheimen hebben voor je medewerkers. Wanneer vertel je het ze? Het antwoord: “Betrek zo min mogelijk medewerkers bij het proces totdat de verkoop volledig rond is.”
De meeste ondernemers houden een beoogde verkoop geheim. Om onrust binnen het bedrijf te voorkomen, maar ook om het risico dat de beoogde verkoop extern bekend wordt, te beperken. Tegelijkertijd is het lastig om een geheim te hebben voor je medewerkers; je wilt hen graag laten weten waar ze aan toe zijn. Ook kunnen de vele besprekingen van het management gaan opvallen. Toch is het belangrijk dat je zo min mogelijk medewerkers bij het verkoopproces betrekt.
Het vroegtijdig bekend worden van de verkoop kan nadelen opleveren. Denk aan de invloed die dit kan hebben op de relatie met bijvoorbeeld klanten en leveranciers. Dit wil echter niet zeggen dat er naast de aandeelhouder(s) niemand bij het proces betrokken moet worden. Er moet veel informatie verzameld worden, zoals financiële cijfers, personeelsinformatie en juridische documentatie. Het is erg lastig om deze informatie te verzamelen zonder enkele medewerkers bij het project te betrekken die je deze informatie kunnen verschaffen. Je kent je medewerkers het beste. Daarom is het aan jou om te bepalen of de betrokkenheid van bepaalde medewerkers inderdaad van toegevoegde waarde is voor het proces en of ze er op een professionele en vertrouwelijke manier mee om zullen gaan. Heb je tenminste vijftig medewerkers in dienst? Dan moet je de OR inlichten over de beoogde verkoop. Je doet dit op of rond het moment dat de onderhandelingen zodanig concreet zijn dat de intentieverklaring ondertekend is.
Het beste moment om de verkoop te communiceren, is het moment waarop de verkoop definitief is en de toekomstplannen bekend zijn. Stem met de koper af wanneer je je medewerkers informeert en wat je hen precies vertelt. Zorg er in ieder geval voor dat je medewerkers op de hoogte zijn voordat de verkoop van je bedrijf aan de buitenwereld bekend wordt gemaakt.
aaff is graag overal van betekenis. Door kennis te delen, advies te geven en voor inzicht te zorgen. Wil je meer weten over bedrijfsovername? Neem contact op met onze corporate finance adviseurs.
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws