Vier pijlers om het juiste verkoopmoment te bepalen

Het bepalen van het juiste verkoopmoment is misschien wel één van de lastigste beslissingen die je als ondernemer in uw leven neemt. Er spelen verschillende zaken een rol. Bepaal aan de hand van deze vier pijlers het juiste verkoopmoment.

Ondernemer en verkoper schudden hand over bedrijfsverkoop

Persoonlijke overwegingen bedrijfsverkoop

Persoonlijke overwegingen spelen een rol om te bepalen wanneer het voor jou het juiste moment is om je bedrijf te verkopen. Je kunt hierbij denken aan je gezondheid, je leeftijd, toekomstplannen en ambities. Zo kunnen het hebben van minder energie, het nog aan willen gaan van andere uitdagingen of gezondheidsproblemen beweegredenen zijn om je bedrijf te verkopen. Ook kan de leeftijd een rol spelen; je wilt gaan genieten van je vrije tijd en pensioen.

Zakelijke overwegingen bedrijfsverkoop

Er spelen ook zakelijke overwegingen. Zo ben je misschien benaderd door een potentiële koper die jouw onderneming graag wil kopen. Of is je bedrijf in de afgelopen jaren dusdanig gegroeid dat vanuit de stakeholders steeds meer behoefte komt aan een ander management, dat de onderneming succesvol door een nieuwe of bestaande bedrijfsfase heen kan loodsen. Daarnaast kan het zijn dat de onderneming zich steeds sneller moet aanpassen aan de veranderende wet- en regelgeving of veranderingen binnen de branche. Maar ook vanuit financieel perspectief kan het bij steeds verbeterende resultaten een uiterst geschikt moment zijn om te starten met het verkopen van je bedrijf.

Marktomstandigheden

De marktomstandigheden zijn van invloed op het juiste verkoopmoment. De verwachte verkoopopbrengst zal doorgaans hoger liggen als de markt aantrekt en groeiend is. Je kunt hierbij kijken naar het economische klimaat, of er sprake is van veel fusies en overnames binnen jouw sector en/of financiering relatief makkelijk te verkrijgen is. Deze factoren zorgen er normaliter voor dat de vraag naar te koop aangeboden bedrijven hoger ligt dan het aanbod, wat een waardeverhogend effect heeft. Negatieve marktomstandigheden kunnen ook een risico vormen en een drukkend effect hebben op de verkoopprijs. Investeerders zoeken naar verschillende beleggingsmogelijkheden. De laatste jaren is de overname van een onderneming interessanter geworden, bij gebrek aan een goed rendement op andere investeringen. Kopers zijn dan vaker bereid om een goede prijs te betalen.

Onderneming verkoopklaar

Alle factoren gezamenlijk bepalen of het voor jou, als ondernemer, verstandig is om je bedrijf juist op dit moment of later te verkopen. Hierdoor zal het ‘optimale’ verkoopmoment ook voor iedere ondernemer verschillen. Het is in de huidige markt wel belangrijk dat je continu bent voorbereid op een overname. Dit is natuurlijk geen doel op zich: je organisatie moet ook agile zijn, zodat je in staat bent vlot in te spelen op marktkansen. Dit vereenvoudigt niet alleen het verkoopproces; in veel gevallen profiteert je organisatie er direct van. Hierbij is het belangrijk onder meer aandacht te besteden aan het personeel, de automatisering, de administratieve organisatie en de afhankelijkheid van je organisatie van jou als bestuurder, je leveranciers en afnemers. Zo kun je sturen op de bedrijfswaarde en de toekomstige verkoopopbrengst verhogen. Het is belangrijk om vanuit juridisch en fiscaal oogpunt naar je onderneming te kijken. Één van de zaken die je vooraf goed moet regelen is een optimale juridische en fiscale structuur. In veel gevallen kun je door de juiste organisatiestructuur op te zetten, een hoge belastingdruk bij verkoop voorkomen.

Meer informatie

aaff is graag overal van betekenis. Neem voor meer informatie over het verkopen van je bedrijf contact op met onze corporate finance adviseurs.

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws