Een omzet van € 80 miljoen, producten die gebruikt worden door onder andere de selectie van PSV, een groeiend assortiment en hard op weg om het buitenland te veroveren. XXL Nutrition is een mooi voorbeeld van hoe een ondernemer met de juiste motivatie pech wist om te zetten in een succesverhaal.
Zo’n 20 jaar geleden reed René van der Zel zijn net gekochte en van geleend geld gefinancierde BMW in de prak. Die crash was voor hem het moment om het helemaal anders te gaan doen. Van der Zel, autoliefhebber én fanatiek bodybuilder, besloot proteïneshakes voor sporters te gaan verkopen. Hij gebruikte die shakes zelf ook, die hij in Duitsland inkocht bij een fabrikant van babyvoeding. Vanuit zijn leegstaande garage bouwde hij een simpele website met webshop en zo werd XXL Nutrition geboren. Inmiddels werkt de marktleider in sportvoeding vanuit een enorm bedrijfspand in Deurne, met zo’n tweehonderd medewerkers.
CFO Brent van Hoof kwam zo’n tien jaar geleden bij het bedrijf. “Als bijbaantje werkte ik in het administratiekantoor van mijn vader, waar XXL toen klant was. Ik deed mijn afstudeerstage bij XXL Nutrition en ben er daarna blijven werken.”
De afgelopen jaren veranderde het speelveld. Waar eerst de shakes alleen werden verkocht aan sportfanaten, maakt XXL Nutrition zijn producten nu aantrekkelijk voor een veel bredere doelgroep. Inmiddels liggen er bijvoorbeeld proteïnerepen in diverse supermarktketens.
Een knap staaltje marketing. Van Hoof: “We kozen er al jaren geleden voor om alle mogelijke kanalen in te zetten, zowel on- als offline. We spelen in op momenten waarop mensen fit willen zijn. Zo doen we in het voorjaar acties voor de vakantieperiode, als sporters beginnen met droogtrainen. Ook staan we met onze shakes op festivals. Daar draait het om gezien worden, en dan nemen mensen liever een gezonde shake dan een hamburger.”
Tijdens corona, toen de sportscholen dichtgingen, merkte XXL Nutrition een daling in omzet. Maar in plaats van stilzitten, investeerde het bedrijf juist volop. Een slimme zet, want concurrenten deden dat niet. Van Hoof: “We hadden voor corona al een goede omzet, maar de twee jaren daarna groeiden we met 65% per jaar.”
Naast proteïneshakes en -repen, die volgens eigen receptuur worden ontwikkeld en getest door medewerkers (inclusief Van der Zel zelf), breidde het assortiment zich uit met shakers, accessoires en sportkleding.
Het bedrijf zet innovatieve technologieën in, zoals AI. Dit wordt gebruikt voor het schrijven van mails, het voorspellen van klantgedrag en in een chatbot die een deel van het klantenservicewerk overneemt. XXL Nutrition blijft niet stilzitten en werkt aan uitbreiding in het buitenland, zonder Nederland uit het oog te verliezen.
Toen XXL Nutrition zo groot werd dat het controleplichtig werd, kon het administratiekantoor niet veel meer betekenen. Van Hoof vertelt: “Tijdens onze groeiperiode kregen we steeds meer vragen uit het buitenland en belastingtechnisch werd het steeds complexer. We moesten onze structuur aanpassen. Via via kwamen we bij aaff terecht. Dat klikte meteen. Wouter Stuifbergen werd onze accountant en Kane Downs onze controle-leider. Zij kennen allebei de sportbranche heel goed en hebben veel verstand van e-commerce. Voor ons de ideale combinatie. De onderlinge sfeer is goed, het is altijd gezellig als zij langskomen. Doordat zij veel van ons bedrijf zien, mogen ze er ook iets van vinden. Ze attenderen ons op zaken waarop we moeten letten en kunnen ons in contact brengen met de juiste specialisten. Zo nemen ze ons veel werk uit handen, waar we zelf de mankracht niet voor hebben.”
Aaff verzorgt voor XXL Nutrition de aangiftes vennootschapsbelasting, geeft btw-advies, begeleidde een herstructurering en hielp bij de oprichting van een raceteam. Senior belastingadviseur Daniël van Meijgaarden nam hierbij de afstemming met de Belastingdienst op zich. Daarnaast wordt nu gekeken naar medewerkersparticipatie.
Van Hoof is blij met de samenwerking: “E-commerce is echt een vak apart. Je kunt veel doen met data, want elke stap in ons proces heeft een digitale footprint. Ik ga geen facturen bij elkaar zoeken als alles digitaal beschikbaar is. Daar moet een accountantskantoor goed mee om kunnen gaan.”
De toekomst ziet er rooskleurig uit. XXL Nutrition wil zo’n 20% per jaar blijven groeien. “In Nederland groeien we nu met de markt mee, maar in België hebben we veel terrein gewonnen en richten we ons nu op Duitsland. Het is mooi om te zien dat dit echt andere markten zijn, waar andere producten populair zijn.”
aaff is graag overal van betekenis. Door kennis te delen, advies te geven en voor inzicht te zorgen. Wil je meer weten over onze dienstverlening? Neem contact op met onze (internationale) belastingadviseurs.
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina