Phishing: let op met nepberichten van de Belastingdienst

Het komt steeds vaker voor dat criminelen zich voordoen als medewerkers van de Belastingdienst. Dit wordt ook wel phishing genoemd. Op steeds slimmere manieren proberen zij je geld afhandig te maken. Wees alert op deze nepberichten. Wij leggen je uit welke methoden criminelen vaak gebruiken, om je betalingen te laten doen, uit naam van de Belastingdienst.

Services
Phishing

Expert

Robert Gall

Hoofd Kwaliteit & vaktechniek Tax

Portretfoto van Robert Gall

Sms- en e-mailberichten

Deze methode komt de laatste jaren steeds vaker voor. Je krijgt een sms-bericht of een e-mail met de mededeling dat je nog een openstaande schuld hebt bij de Belastingdienst. In dit bericht zit ook een link waarmee je zogenaamd de belastingschuld direct kunt betalen. Waar deze berichten vroeger nog spelfouten bevatten, zijn de sms-berichten én e-mails nu steeds beter geformuleerd, waardoor ze geloofwaardig overkomen.

Het is belangrijk om te weten dat de Belastingdienst nooit sms-berichten of e-mails verstuurt waarin ze verwijzen naar een openstaande belastingschuld. De Belastingdienst zal je altijd schriftelijk berichten als je moet betalen of een bedrag terugkrijgt.

Neptelefoontjes van de Belastingdienst

Je krijgt een telefoontje van iemand die zich voordoet als medewerker van de Belastingdienst. Deze persoon zegt dat je een openstaande belastingschuld hebt en dat je deze per direct moet betalen, omdat de Belastingdienst anders beslag legt op je bankrekening. Deze criminelen zijn getraind om je onder druk te zetten om het bedrag direct te betalen, maar pas hiermee op! De Belastingdienst belt nooit als er belastingschulden openstaan, maar stuurt je altijd een brief in de welbekende blauwe envelop.

Spookfacturen

Naast de genoemde nepberichten van de “Belastingdienst” worden bedrijven en particulieren ook steeds vaker geconfronteerd met zogenaamde spookfacturen. Deze nepfacturen zien er steeds beter uit en zijn bijna niet meer van echte facturen te onderscheiden. Pas bij het controleren van het rekeningnummer merk je dat er iets niet klopt. Vertrouw je het niet? Bel dan de organisatie die de factuur heeft verzonden of neem contact op met je adviseur.

Op de website van de Fraudehelpdesk staan tal van voorbeelden van valse sms-berichten, nepfacturen en e-mails van oplichters die je op slinkse wijze geld afhandig proberen te maken. Voel je je gedupeerd? Dan kun je altijd een melding doen bij de Fraudehelpdesk.

Ook kun je een ‘IBAN-naam’ check doen. Bij online betalingen naar Nederlandse bankrekeningen kun je zo automatisch de naam, in combinatie met het rekeningnummer, van de ontvanger controleren. 

Wees alert!

Geef nooit je bankrekeningnummer, responscode, pincode of andere vertrouwelijke informatie aan zogenaamde medewerkers die bellen uit naam van de bank of de Belastingdienst. De bank of de Belastingdienst vraagt je nooit om deze gegevens. Vraagt iemand wél om deze gegevens? Hang op, verwijder de e-mail en bel je bank. En misschien wel de beste tip: maak in zulke gevallen vooral geen bedragen over voordat je overleg hebt gehad met je belastingadviseur.

Meer weten?

aaff is graag overal van betekenis. Wil je meer weten over dit onderwerp? Onze belastingadviseurs helpen je graag

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws

Volg aaff op LinkedIn

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina