Werknemers in de agrarische en groene sector hebben recht op een pensioenregeling van het Bedrijfstakpensioenfonds voor de Landbouw (BPL). In totaal gaan zo’n 700.000 werknemers hun pensioen vroeg of laat van BPL ontvangen. Hoe informeer je je werknemers over hun pensioen?
Pensioeninformatie is geen alledaagse kost, wat het lastig maakt om antwoorden op persoonlijke pensioenvragen te vinden. Als een werknemer deze antwoorden niet vindt, dan blijft het pensioenbewustzijn laag en ontbreekt de waardering voor deze dure arbeidsvoorwaarde.
De krappe arbeidsmarkt vraagt om vindingrijkheid van de ondernemer. Slimme werkgevers werken aan goed werkgeverschap. De sterke punten van een organisatie, waaronder de arbeidsvoorwaarden, krijgen dan de aandacht die ze verdienen. Zo ontstaat waardering voor deze arbeidsvoorwaarde. Ruim 72% van de pensioenkosten wordt betaald door de werkgever. Een kwestie van return on investment dus.
Er zijn vijf pensioenvragen die de werknemer graag beantwoord wil zien:
1. Hoeveel pensioen krijg ik?
2. Per wanneer krijg ik het?
3. Is het voor mij voldoende?
4. Welke keuzes heb ik?
5. Wanneer moet ik in actie komen?
Stel jouw werknemers in staat deze vragen te beantwoorden. Zo kunnen zij hun persoonlijke pensioenkeuzes maken. De keuzes die beschikbaar zijn en gaan komen zijn divers, zeker vergeleken met het recente verleden.
In 2027 wordt de pensioenregeling van het BPL aangepast. Opgebouwde rechten worden omgezet naar persoonlijke beleggingskapitalen. In de nieuwe pensioenregeling wordt de ingelegde premie het uitgangspunt in plaats van het op te bouwen pensioen.
Er staat ons de komende jaren een mediastorm over dit onderwerp te wachten. Ook het pensioenfonds zelf zal over de transitie gaan communiceren. Je werknemer zal zich afvragen wat dit voor hem persoonlijk betekent. Werknemers waarderen pensioencommunicatie vanuit (of via) de werkgever aanzienlijk beter dan informatie die komt vanuit een pensioenuitvoerder. Het bieden van een objectief totaalplaatje draagt daaraan bij. Door persoonlijke pensioencommunicatie aan te bieden, kun je als werkgever de rots in de branding zijn. Onze pensioenadviseurs kunnen je hierbij ondersteunen, wij weten exact welke informatie je op welke momenten met je medewerkers moet delen.
Uit onderzoek blijkt dat een gezamenlijke kick-offpresentatie, gevolgd door (de mogelijkheid van) een persoonlijk pensioengesprek, de hoogste werknemerswaardering oplevert. Grijp je de kans om die rots in de branding te zijn op het moment dat het er echt toe doet?
aaff is graag overal van betekenis. Door kennis te delen, advies te geven en voor inzicht te zorgen. Wilt je weten hoe je je werknemers zo goed mogelijk kunt informeren over de aankomende wijzigingen of hoe wij je kunnen ondersteunen met pensioencommunicatie? Neem contact op met onze pensioenadviseurs.
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws