Medewerkers met schulden: het komt steeds vaker voor. Oók bij werknemers in de hogere salariscategorie. Belangrijk om hier als werkgever op tijd op in te spelen. Maar hoe zorg je dat een medewerker zich veilig voelt om zijn geldzorgen te delen? En wat kun je er vervolgens aan doen?
Tot voor kort waren geldproblemen vaak voorbehouden aan de lagere inkomensgroepen. Maar sinds de hoge energieprijzen en gestegen kosten van levensonderhoud komen ook werknemers met een hoger salaris vaker in de financiële problemen. En dat heeft niet alleen privé, maar ook op de werkvloer consequenties. Onderzoek laat zien dat werknemers met geldstress zich moeilijker kunnen concentreren, minder productief zijn en zich vaker ziek melden. Gelukkig is meer dan driekwart van de werkgevers bereid hun personeel te helpen bij financiële zorgen. En meer dan de helft ervaart dit zelfs als hun verantwoordelijkheid. Toch is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe kom je er überhaupt achter dat er financiële zorgen zijn?
Loonbeslag is natuurlijk hét signaal dat er geldzorgen zijn. Maar als werkgever ben je liever eerder op de hoogte. Lastig is dat werknemers zich vaak schamen om hun problemen te delen. Het is daarom goed alert te zijn op signalen die kunnen duiden op geldzorgen. Denk aan verzoek om promotie, het werken van meer uren of het laten uitbetalen van verlofuren. Toch kun je niet altijd op deze tekenen afgaan. Het is dus beter als werknemers zélf om hulp vragen. Een sociaal veilige werkomgeving is daarvoor belangrijk. Zes tips.
Geeft een medewerker aan te kampen met geldzorgen? Dan kun je een aantal dingen doen.
Let op: wordt er beslag gelegd op het loon van een van je medewerkers? Het gedeelte van het inkomen waarop geen beslag gelegd mag worden, de beslagvrije voet, is per 1 januari 2024:
Het is belangrijk hulp aan te bieden als medewerkers te maken hebben met geldzorgen. En dat niet alleen omdat minder productiviteit, meer ziekteverzuim en hogere administratieve lasten door loonbeslag werkgevers jaarlijks veel geld kosten. Verantwoordelijkheid nemen bij geldproblemen draagt ook bij aan je imago als sociale werkgever en zorgt voor meer loyaliteit onder je medewerkers. Alle reden alert te zijn en op tijd het gesprek met je medewerkers aan te gaan.
Ben je op zoek naar handvatten voor een sociaal veilige werkomgeving? Neem contact op met Joost Snoeijen, HX-adviseur, via telefoonnummer 040-2942602 of stuur Joost een e-mail.
Wil je meer weten over de mogelijkheden om je medewerker tijdelijk financieel te ondersteunen bij geldzorgen? Neem contact op met Daphne Osseman via telefoonnummer 0413-336549 of stuur Daphne een e-mail.
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws