De arbeidsmarkt in 2024: negen trends en tips

Was 2023 het jaar van de personeelstekorten, in 2024 is dat niet anders. De arbeidsmarkt is en blijft krap, en dat in bijna alle sectoren. Op zoek naar personeel? Negen trends en tips voor 2024.

personeel

1. Blijvende krapte arbeidsmarkt

Het aantal openstaande vacatures blijft ook in 2024 onverminderd hoog. Vrijwel alle sectoren hebben te maken met een tekort aan gekwalificeerd personeel. Toch zijn er sectoren die koploper zijn als het om een tekort aan handjes gaat. Denk aan de ICT- en financiële sector. Wist je dat je met subsidie kunt werken aan het intern opleiden van personeel?

2. Employer branding als speerpunt

De coronacrisis zorgde ervoor dat minder mensen van baan wisselden. Inmiddels zijn arbeidskrachten weer volop op zoek naar nieuwe uitdagingen. Voor jou als werkgever is het belangrijk aandacht te besteden aan je employer branding en je eigen personeel in te zetten als ambassadeur. Want wie kan er nu beter vertellen wat een fantastische werkgever je bent dan je eigen medewerkers?

3. Oog voor duurzaam werkgeverschap

Werknemers die op zoek zijn naar een nieuwe baan kijken daarbij steeds vaker naar duurzaam werkgeverschap. En dan draait het om drie zaken.

  1. Hoe duurzaam ga je om met je personeel? Denk aan de opties voor persoonlijke ontwikkeling.
  2. Wat is je impact op de maatschappij en welke mogelijkheden bied je je personeel om hieraan bij te dragen?
  3. Hoe groen zijn je arbeidsvoorwaarden? Denk aan zaken als een fietsplan tot een budget voor het verduurzamen van woningen. Duurzaam werkgeverschap is anno 2024 een belangrijk middel om je te onderscheiden in de krappe arbeidsmarkt.

4. Talentonderzoek voor zicht op competenties

Steeds meer organisaties ontdekken het belang van talentonderzoek. Vaak weten bedrijven namelijk wel naar welke competenties zij op zoek zijn, maar hebben ze onvoldoende zicht op het talent dat zij al in huis hebben. Talentenonderzoek helpt om na te gaan welke potentie al aanwezig is. Vervolgens is het belangrijk na te gaan hoe die competenties aansluiten bij de ambities van de organisatie én welke ontwikkelmogelijkheden nodig zijn om die ambities te realiseren.

5. Hybride werken een blijvertje

De coronacrisis heeft onze manier van werken blijvend veranderd. Hybride werken is de toekomst. Maar dat vergt wel een andere manier van leidinggeven. Werken je medewerkers deels op kantoor en deels thuis? Maak onderling goede afspraken over bijvoorbeeld bereikbaarheid. Zorg dat medewerkers weten wat er van hen verwacht wordt. Verlies de onderlinge verbinding niet uit het oog en plan fysieke ontmoetingen in. Houd elkaar goed op de hoogte van wat er speelt in de organisatie. Alleen dan wordt hybride werken een succes.

6. Zet in op arbeidsmigranten

Gedurende de coronacrisis kwamen er minder buitenlandse werknemers en studenten naar ons land. Inmiddels hebben we die dip achter de rug. En dat biedt kansen voor werkgevers die met hun handen in het haar zitten als het om nieuw personeel gaat. Heb je deze doelgroepen al ontdekt?

7. 50+'ers interessant

Wist je dat vijftigplussers de grootste groep binnen onze beroepsbevolking zijn? Goed om je als werkgever te realiseren. Want dat betekent dat duurzame inzetbaarheid een steeds belangrijker thema wordt. Voer dus regelmatig groei- en ontwikkelgesprekken. Evalueer wat je medewerker nodig heeft om stappen te kunnen blijven maken. Investeer in scholing. Kortom, zorg dat duurzame inzetbaarheid een vast onderdeel wordt van je personeelsbeleid.

8. Van purpose naar competenties

Steeds meer werknemers zijn purpose-gedreven bij hun keuze voor een nieuwe baan. Persoonlijke waarden en overtuigingen moeten aansluiten bij je organisatie. Goed om jezelf dus kritisch te bevragen. Wat draag je als organisatie bij aan de wereld om ons heen? In welke behoefte voorzie je? En wat is er nodig om die te realiseren? Als je hier een helder beeld van hebt, kun je ook gerichter op zoek naar de competenties die nodig zijn om je doelen te realiseren.

9. Investeer in digitale vaardigheden

De noodzaak van digitale vaardigheden is al jaren een thema. En door de verdergaande adoptie van technologieën, zoals AI, wordt die noodzaak alleen maar groter. Belangrijk dus om goed op de hoogte te blijven van alle technologische ontwikkelingen en te blijven investeren in digitale vaardigheden.

Investeer in gezonde werkomgeving

De huidige arbeidsmarkt brengt flinke uitdagingen met zich mee voor jou als werkgever. Toch zit er ook een positieve kant aan. Het zet veel werkgevers namelijk aan het denken. En dat vooral op het gebied van employer branding en duurzaam werkgeverschap. Door in beide te investeren draag je bij aan een gezonde werkomgeving voor al je werknemers. En dat vertaalt zich weer in je bedrijfsresultaten. Want medewerkers die voelen dat zij op hun plek zitten én op de eerste plaats staan, zorgen ook beter voor je klanten.

Wil je investeren in je (toekomstige) werknemers? We hebben allerlei tools beschikbaar. Denk aan het beschrijven van rollen en profielen, het uitvoeren van assessments, het voeren van ontwikkelgesprekken, het opstellen van persoonlijke ontwikkelplannen en het geven van feedbacktrainingen.

Meer weten?

aaff is graag overal van betekenis. Wil je weten met welke tips jij aan de slag kan? Neem contact op met onze HX-adviseurs! 

Volg aaff op LinkedIn

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws