Hoe lang moet ik mijn administratie bewaren? Wat moet ik precies bewaren? En wat zijn de regels voor mijn digitale administratie? Dit zijn vragen die veel ondernemers hebben. Een overzicht van de wettelijke regels.
Iedere ondernemer is wettelijk verplicht om de basisgegevens van zijn administratie zeven jaar te bewaren, dit noemen we de fiscale bewaarplicht. Bij basisgegevens moet je denken aan:
Gegevens over onroerende zaken en rechten op onroerende zaken moet je tien jaar bewaren. Zogenaamde ‘permanente stukken’ moet je nooit weggooien. Denk daarbij aan bijvoorbeeld belangrijke contracten, overeenkomsten, oprichtingsakten, statuten, vaststellingsovereenkomsten met de Belastingdienst, schenkingsovereenkomsten en testamenten.
Als ondernemer ben je verantwoordelijk voor het deugdelijk bewaren van uw (digitale) administratie. Als je je administratie verliest door een brand, diefstal of computercrash is dat dus je eigen verantwoordelijkheid. De fiscus kan een sanctie opleggen als je niet aan de bewaarplicht voldoet.
Er zijn meerdere manieren om uw digitale gegevens goed te bewaren. Bij het werken op een eigen server is het verstandig om een goede backup procedure te hebben en deze ook consequent uit te voeren. Uiteraard bewaar je deze backup op een andere locatie dan waar uw digitale administratie staat, bijvoorbeeld op een externe harde schijf. Daarnaast kun je ervoor kiezen om uw administratie te verwerken in een cloudomgeving. Zorg ervoor dat je deze goed beveiligt.
Het is mogelijk om met de Belastingdienst afzonderlijk afspraken te maken over de bewaartermijn, welke gegevens je nu precies moet bewaren, tot op welk detailniveau en in welke vorm. Dit is zeker handig in de volgende situaties:
De Belastingdienst legt de afspraken die met u worden gemaakt over een kortere bewaartermijn en de vorm waarin je gegevens bewaart, schriftelijk vast. Zo weet je precies hoelang en op welke manier u bepaalde zaken moet bewaren.
Als stelregel kun je het volgende aanhouden:
aaff is graag overal van betekenis. Heb je twijfels of je administratie voldoet aan de bewaarplicht? Wij helpen je graag! Neem contact op met onze accountants.
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws