Directeuren met een buitenlandse auto van de zaak

De kosten voor het privé rijden van een auto van de zaak bedragen in Nederland meestal 22% van de cataloguswaarde (er geldt een uitzondering voor elektrische auto’s en auto’s ouder dan vijftien jaar). In andere landen zijn de kosten vaak lager. In Nederland privé rijden met een leaseauto met buitenlands kenteken heeft fiscale consequenties voor directeuren en bestuurders van internationale ondernemingen.

man opent portier auto

Expert

In welke situatie is dit van belang?

Vanwege de hoge Nederlandse bijtelling zien wij regelmatig dat in Nederland wonende directeuren en bestuurders rijden in een auto die ter beschikking is gesteld vanuit een buitenlandse entiteit binnen de ondernemingsstructuur. Voor het privégebruik van de auto worden de lokale regels voor bijtelling toegepast. In de praktijk zien we dat dit in het buitenland niet altijd leidt tot daadwerkelijke heffing van belasting voor het privégebruik. Zo wordt in België de belastingheffing over het privévoordeel (voordeel alle aard) soms verrekend met onbelaste vergoedingen aan de directeur. Per saldo is de directeur dan in België geen belasting verschuldigd voor het privégebruik van de auto.

Nederlandse belastingheffing privégebruik

Het privégebruik van een auto van de zaak is onderdeel van het belastbare inkomen van een in Nederland wonende directeur. Per 1 januari 2023 zijn de fiscale consequenties voor buitenlandse directeursbeloningen in Nederland gewijzigd. Op basis van afspraken in belastingverdragen mag het land waaruit de auto van de directeur afkomstig is, meestal belasting heffen over het voordeel. Om dubbele belastingheffing te voorkomen, geeft Nederland dan een belastingvermindering. Daarbij brengt Nederland de in het buitenland betaalde belasting in mindering op de in Nederland verschuldigde inkomstenbelasting.

Als er in het buitenland per saldo geen belasting wordt betaald ten aanzien van de auto van de zaak, dan blijft de Nederlandse belasting staan. Nederland heft dan inkomstenbelasting over de buitenlandse auto volgens de Nederlandse bijtellingsregels. Bij een auto met een cataloguswaarde van €100.000 bedraagt de Nederlandse bijtelling vaak 22%, waardoor de directeur hierover meer dan €10.000 inkomstenbelasting per jaar betaalt.

Autobelastingen

Naast de inkomstenbelasting heeft het rijden van een auto van de zaak meestal ook consequenties voor autobelastingen. Een inwoner van Nederland die een auto van de zaak met een buitenlands kenteken gebruikt op de Nederlandse weg, is bpm en motorrijtuigenbelasting verschuldigd in Nederland. In sommige gevallen kan daarvoor een vrijstelling worden aangevraagd. Zonder vrijstelling loop je risico op flinke naheffingen door de Nederlandse Belastingdienst.

Wij adviseren je graag over je internationale bestuurdersbeloning, waarbij we rekening houden met de fiscale consequenties van je auto van de zaak.

Meer informatie of advies

aaff is graag overal van betekenis. Door kennis te delen, advies te geven en voor inzicht te zorgen. Wil je meer weten over dit onderwerp of weten welke gevolgen dit specifiek voor jou heeft? Neem contact op met onze global mobility specialisten.

Wil je meer weten over een buitenlandse auto van de zaak? Onze specialist helpt je graag verder!

Portretfoto van Loes van Baast

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws