Heb je al gehoord van het zweepslageffect? Dit actuele verschijnsel doet zich voor als een kleine schommeling in de marktvraag sterk wordt uitvergroot naarmate een bedrijf hoger in de distributieketen zit. Dit wordt ook wel het bullwhip-effect of opslingereffect genoemd.
Het zweepslageffect duidt op de problemen die ontstaan bij het inschatten van de vraag van elke speler in de distributieketen, zodra het volume van de bestellingen fluctueert. Een veelgemaakte fout hierbij is dat ondernemers niet de vraag van de eindafnemer als uitgangspunt nemen, maar zich baseren op de vraagindicator die ze van hun voorganger in de toeleveringsketen krijgen. Dit kan zorgen voor een ernstig vertekend beeld, omdat in deze indicatie bijvoorbeeld ook buffervoorraden of speciale acties zijn verdisconteerd. Het gevolg: onnodige extra bevoorrading, schaarste, kostenstijgingen en zelfs prijsdalingen.
Door het zweepslageffect vergroot elke schakel in de bevoorradingsketen de kloof tussen de werkelijke en de verwachte vraag. Als de buffervoorraden van elke schakel niet worden meegenomen in de vraag, leidt dit tot onevenwichtigheden in de gehele toeleveringsketen. Dit zorgt voor hogere investeringen in voorraden, wat weer leidt tot onnodig hogere opslag- en logistiekkosten. Het onnodig veel meer produceren en op de markt brengen van producten kan bovendien resulteren in lagere prijzen.
Om de juiste inschattingen te maken, moet je goed weten wat jouw positie is in de toeleveranciersketen. Veel inschattingsfouten worden gemaakt door een gebrek aan strategische visie bij de toeleveringsplanning, doordat bedrijven blind gaan bestellen en door een gebrek aan vertrouwen tussen de handelspartners.
Je kunt deze foute inschattingen voorkomen met:
aaff is graag overal van betekenis. In de praktijk blijkt het zweepslageffect een veelkoppig monster dat zich maar moeilijk laat bestrijden. Daarom is het belangrijk om een partner te hebben die je helpt inzicht en overzicht te krijgen en samen met jou realistische scenario’s uitwerkt. Wil je meer weten? Neem contact op met onze relatiemanagers.
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina