Heeft je organisatie ook last van het zweepslageffect?

Heb je al gehoord van het zweepslageffect? Dit actuele verschijnsel doet zich voor als een kleine schommeling in de marktvraag sterk wordt uitvergroot naarmate een bedrijf hoger in de distributieketen zit. Dit wordt ook wel het bullwhip-effect of opslingereffect genoemd.

Checken voorraad in magazijn

Ernstig vertekend beeld

Het zweepslageffect duidt op de problemen die ontstaan bij het inschatten van de vraag van elke speler in de distributieketen, zodra het volume van de bestellingen fluctueert. Een veelgemaakte fout hierbij is dat ondernemers niet de vraag van de eindafnemer als uitgangspunt nemen, maar zich baseren op de vraagindicator die ze van hun voorganger in de toeleveringsketen krijgen. Dit kan zorgen voor een ernstig vertekend beeld, omdat in deze indicatie bijvoorbeeld ook buffervoorraden of speciale acties zijn verdisconteerd. Het gevolg: onnodige extra bevoorrading, schaarste, kostenstijgingen en zelfs prijsdalingen.

Zweepslageffect: kloof tussen werkelijke en verwachte vraag

Door het zweepslageffect vergroot elke schakel in de bevoorradingsketen de kloof tussen de werkelijke en de verwachte vraag. Als de buffervoorraden van elke schakel niet worden meegenomen in de vraag, leidt dit tot onevenwichtigheden in de gehele toeleveringsketen. Dit zorgt voor hogere investeringen in voorraden, wat weer leidt tot onnodig hogere opslag- en logistiekkosten. Het onnodig veel meer produceren en op de markt brengen van producten kan bovendien resulteren in lagere prijzen.

Inschattingsfouten voorkomen

Om de juiste inschattingen te maken, moet je goed weten wat jouw positie is in de toeleveranciersketen. Veel inschattingsfouten worden gemaakt door een gebrek aan strategische visie bij de toeleveringsplanning, doordat bedrijven blind gaan bestellen en door een gebrek aan vertrouwen tussen de handelspartners.

Je kunt deze foute inschattingen voorkomen met:

  • Duidelijke interne en externe communicatie: zorg dat sales-, marketing- en productieafdelingen goed op elkaar zijn afgestemd en communiceer transparant met je handelspartners.
  • Betere samenwerking: werk nauw samen met andere schakels in de keten om gezamenlijk de vraag beter te voorspellen.
  • Optimaliseren van de voorraadplanning: analyseer je voorraadbehoefte zorgvuldig en pas je planning daarop aan.
  • Duidelijke informatiesystemen: gebruik systemen die je voorzien van betere inzichten en betrouwbare verkoopprognoses. Bijvoorbeeld warehouse management-software die het beheer van je in je ERP-systeem geregistreerde voorraden verbetert.

Meer weten?

aaff is graag overal van betekenis. In de praktijk blijkt het zweepslageffect een veelkoppig monster dat zich maar moeilijk laat bestrijden. Daarom is het belangrijk om een partner te hebben die je helpt inzicht en overzicht te krijgen en samen met jou realistische scenario’s uitwerkt. Wil je meer weten? Neem contact op met onze relatiemanagers.

Wil je meer weten over het zweepslageffect? Onze specialist helpt je graag verder!

Portretfoto van Reinier van Loon

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws

Volg aaff op LinkedIn

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina