“Zo lang aaff bestaat, zijn wij al klant. En eigenlijk al veel langer, want de vorige generaties Jansen waren aangesloten bij de Noordbrabantse Christelijke Boerenbond (NCB), waaruit aaff is ontstaan.” Directeur Adriaan Jansen van Jansen-Dongen vertelt het met trots.
Van oorsprong was vader Jansen fruitteler in Brabant, maar door de import van met name Frans fruit zag hij eind jaren zestig, begin zeventig zijn handel verdampen. Daarop besloot hij appels en peren langs de deuren te gaan verkopen. Van klanten kreeg hij de vraag of hij ook kleiaardappels uit Zeeland kon leveren. Die vraag legde de basis voor Jansen-Dongen, het internationale bedrijf dat nu wordt geleid door de drie gebroeders Jansen van de derde generatie. Naast aardappelen staan er bij Jansen inmiddels ook wortelen, uien, knoflook, pompoenen, zoete aardappel en biologische AGF-producten op het menu. Adriaan: “De basis voor ons succes is nog altijd: goed luisteren naar de wensen van klanten.”
Ook als het gaat om aardappelen kun je met innovatie en duurzaamheid het verschil maken, volgens Adriaan. “Naast klantgerichtheid is voortdurende ontwikkeling altijd bepalend geweest in ons bedrijfsmodel. Zo kwamen we in de jaren tachtig als eerste op de markt met gewassen aardappelen. En inmiddels hebben we de gehele keten in eigen beheer, van teelt tot logistiek. We blijven pionieren op diverse gebieden. Zo willen we ook binnen het biologische assortiment de hele keten bedienen en zetten we actief in op duurzaamheid en biodiversiteit via allerlei keurmerken, waaronder On the way to PlanetProof, BOTS, Organic & Sustainable en BeeDeals.”
“Bij veel van onze plannen en activiteiten werken we samen met externe partijen en leveranciers. Zo ook met aaff voor de audit & assurance-diensten. Zo lang ik me kan herinneren, is aaff hier kind aan huis. Met aaff hebben we dan ook zeker geen klant-leveranciersrelatie; ik beschouw het als een hecht partnership. Een aantal keer per jaar komt aaff langs voor de controles en de goedkeuring. Dat zorgt ervoor dat we altijd kort op de bal zitten.”
In de loop der jaren is er veel veranderd bij Jansen, met name op het gebied van automatisering. “Momenteel zijn we bezig met de bouw van een nieuw distributiecentrum in Breda voor onze biologische producten. We willen een aantal sleutelmedewerkers laten participeren en hierover adviseert aaff ons. Verder staat aaff ons bij met fiscaal en juridisch advies. Inmiddels klopt de volgende generatie Jansen op onze deur. Daarmee is bedrijfsopvolging nu ook een actueel thema voor aaff.”
“Als je al zo lang met elkaar samenwerkt, voelt alles heel vertrouwd en vanzelfsprekend. Onze organisaties passen echt goed bij elkaar. We staan allebei met beide benen op de grond, kunnen goed luisteren en hechten aan vertrouwen en loyaliteit. Zeker zo belangrijk vinden wij de menselijke maat binnen onze bedrijfsvoering. Ook daar zie ik veel overeenkomsten met aaff. Is alles dan altijd koek en ei? Nee hoor, we zijn en blijven kritisch naar elkaar. Daar worden we allebei beter van. En als er eens wat is, dan gaan we het gesprek aan. We komen er altijd uit samen. Op naar de volgende honderd jaar!”
aaff is graag overal van betekenis. Wil je meer weten over de dienstverlening van aaff Audit & Assurance? Neem contact op met onze Audit & Assurance specialisten.
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina