Het is een gegeven dat de meeste agrarisch ondernemers geen kinderen hebben die het bedrijf willen voortzetten. De ondernemer moet dan het bedrijf verkopen, er blijven wonen en de stallen leeg zetten of via een samenwerking het bedrijf overdragen aan een derde. Die laatste optie wordt steeds vaker overwogen.
Zeker als de bedrijfseconomische waarde van het bedrijf hoger is dan de marktprijs, bijvoorbeeld in de varkens- of pluimveehouderij. De stallen hebben voor de markt op zichzelf niet veel waarde, maar wel wanneer er dieren in de stallen gehouden blijven worden. Om een dergelijke samenwerking goed te laten verlopen, moeten beide partijen aan een aantal voorwaarden voldoen.
Voordat er sprake kan zijn van een daadwerkelijke bedrijfsovername, wordt er vaak eerst een aantal jaren samengewerkt in het bedrijf. Zo kunnen beide partijen elkaar goed leren kennen. Eventueel kan een IKTO-test handig zijn om meer inzicht te krijgen in elkaars karakterprofielen. Ook is het belangrijk om de samenwerking zo in te richten dat er altijd sprake is van een win-winsituatie, zodat alle partijen voordeel hebben bij de samenwerking
Om een bedrijfsoverdracht tussen een agrarisch ondernemer en een bij voorkeur jonge ondernemer goed te laten verlopen, beschikt de overdrager het liefst over de volgende kenmerken:
De opvolger, dus niet zoon of dochter maar een derde, beschikt bij voorkeur over de volgende kenmerken om de samenwerking zo succesvol mogelijk te maken:
In een traditionele bedrijfsovername neemt een zoon of dochter het bedrijf vaak over tegen een agrarische waarde of een waarde die het mogelijk maakt de onderneming nog lonend voort te zetten. Ook bij een bedrijfsovername aan een derde is van belang dat de overdrager de potentiele overnemer iets wil en kan gunnen. De overdrager moet dus niet meteen al zijn investeringen terug willen zien. De potentiële overnemer moet immers ook de ruimte krijgen om geld te kunnen verdienen in het bedrijf. De overdrager kan het zien als een manier van beleggen. Hij kent het bedrijf immers door en door. Het geld dat in het bedrijf zit, rendeert beter door het uit te lenen aan de opvolger dan het op een spaarrekening te zetten. Geld is dus niet de belangrijkste drijfveer bij het aangaan van een samenwerking.
De complete omgeving, dus alle adviseurs die op het bedrijf komen, kunnen een belangrijke rol vervullen dan wel een vinger aan de pols houden om de samenwerking goed te laten verlopen. Zij kunnen erop toezien dat alle neuzen dezelfde kant op (blijven) wijzen en hebben een coachende rol richting beide partijen. Diezelfde adviseurs zijn vaak de mensen die een overdrager met een potentiele overnemer kunnen verbinden. Dan moet de overdrager natuurlijk wel kenbaar maken dat hij hiernaar op zoek is en het voor hem een mooie manier is om zijn leven als ondernemer voort te zetten.
aaff is graag overal van betekenis. Wil je meer weten over het overdragen van een bedrijf buiten de familiesfeer? Neem dan contact op met onze bedrijfsadviseur.
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina