Als ondernemer kun je de bedrijfswaarde beïnvloeden. De waarde wordt bepaald door de mate waarin je in de toekomst in staat bent en blijft de financiële resultaten te realiseren, ongeacht of dankzij veranderingen die in de toekomst plaatsvinden. Er zijn diverse elementen binnen je bedrijf die van invloed zijn op de waarde en die in orde moeten zijn om in te kunnen spelen op veranderingen. We hebben de belangrijkste punten voor je op een rij gezet.
Wat is jouw doel en dat van je medeondernemers? Sluiten deze doelen aan bij de visie en strategie van de onderneming? Start met een duidelijke missie en visie en werk deze uit in strategische en operationele plannen. Leg de afspraken zo veel mogelijk vast, zodat iedereen weet wat er is afgesproken.
Welke ontwikkelingen komen er op je af? En welke invloed hebben deze op je klanten en dus op jou? Breng de markt en interne processen in kaart en benoem kansen, bedreigingen, sterkten en zwakten. Zorg voor een goede marktspreiding. Als de producten en diensten slechts op één markt gericht zijn, kan dit grote risico’s met zich meebrengen. Immers, als het slecht gaat op die ene markt zonder de mogelijkheid om op andere markten terug te vallen, heeft dit directe gevolgen. Als de omzet wordt gehaald bij slechts enkele klanten, vormt dit ook een groot risico. Zorg daarom voor een gezonde spreiding van het klantenbestand.
Weet wat je positie is om vervolgens mogelijkheden en samenwerkingsvormen te ontdekken. Hoe afhankelijker je bent van je leveranciers, hoe groter de noodzaak om zaken af te spreken en vast te leggen. De afhankelijkheid van leveranciers is een risico, maar is te beïnvloeden. Zorg daarom dat er alternatieven zijn voor je leveranciers.
Hoe afhankelijk is de organisatie van jou? Afhankelijkheid van enkele personen is het grootste ondernemingsrisico. Ook de klanten (klantcontacten) moeten zo weinig mogelijk afhankelijk zijn van de directeur-grootaandeelhouder (dga). Bij het wegvallen van een van de sleutelfiguren binnen je onderneming komen de resultaten direct onder druk te staan. Een toekomstige investeerder/koper zal een hoger rendement eisen vanwege het risico (en dus een lagere waarde toekennen aan je bedrijf). Maak jezelf als eigenaar overbodig en zorg voor mensen in de organisatie die hetzelfde kunnen als jij.
Zorg daar waar mogelijk dat meerdere mensen op verschillende gebieden kennis hebben van de organisatie, het productieproces, de klanten en toeleveranciers. Leg de werkwijzen in je organisatie vast, zodat bij calamiteiten zaken relatief eenvoudig kunnen worden overgedragen.
Vertaal wat je wilt ook financieel. Concretiseer je plannen en ideeën in cijfers en meet achteraf wat ervan is uitgekomen en waarom er geen afwijkingen zijn.
Zorg dat alle informatie binnen de organisatie is vastgelegd. Denk hierbij niet alleen aan financiële informatie maar ook aan intellectueel eigendom, productsamenstellingen, klantdata en personeelsgegevens. Om deze informatie inzichtelijk te krijgen en te kunnen meten is het noodzakelijk dat je managementinformatie op orde is. Het management moet snel kunnen beschikken over essentiële informatie. Zorg daarom voor goede wekelijkse/maandelijkse rapportages over de value drivers en de financiële prestaties van het bedrijf.
De basis van je succes zit in de voorgaande punten. Optimaliseren kan door de juiste juridische en fiscale structuur te kiezen.
aaff is graag overal van betekenis. Door kennis te delen, advies te geven en voor inzicht te zorgen. Wil je meer weten over het vergroten van je bedrijfswaarde? Neem contact op met onze expert.
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws