Als hightech ondernemer investeer je voortdurend in technologische ontwikkeling. Maar waar liggen je kansen precies? Wat zijn de risico’s? En hoe breng je je keuzes in lijn met de strategische doelen en capaciteiten van je organisatie? Technologie roadmapping zorgt voor een planmatige aanpak.
De markt is continu in beweging. Producten van gisteren lijken niet op die van vandaag. En die van morgen zijn weer wezenlijk anders. Als ondernemer in de hightech sector speel je in op die ontwikkelende marktbehoefte. Wie zich snel kan aanpassen, profiteert hiervan. Zeker in de hightechsector is ‘survival of the fittest’ van toepassing. Goed dus om terugkoppeling van je klanten te gebruiken, beurzen te bezoeken en marktonderzoek te doen om je kansen optimaal te benutten.
Verschillende factoren bepalen de marktbehoefte van morgen. Denk aan economische factoren, demografische veranderingen, trends, politieke invloeden, wet- en regelgeving en technologische vooruitgang. Als ondernemer heb je maar beperkt invloed op deze factoren. Daarom zijn de factoren waarop je wél invloed hebt extra belangrijk. Die bepalen immers je verdienvermogen van morgen.
De hightech industrie onderscheidt zich door het genereren van waarde uit kennis (lees: Intellectueel Eigendom). De sector kenmerkt zich door hoogtechnologische producten, snelle innovatiecycli, sterk gespecialiseerde kennis en samenwerking met kenniscentra en andere specialisten. Hightechondernemingen investeren veel in onderzoek naar en ontwikkeling van nieuwe producten. Hierbij geldt: hoge risico’s, maar ook hoge beloningen. Het is zaak om deze risico’s continu te mitigeren.
Wil je inspelen op de veranderende marktbehoefte? Dan moet je je onderneming inrichten naar de behoeften en kansen van morgen. Denk aan je bedrijfsstrategie, bedrijfsorganisatie, personeel en opleiding, bedrijfscultuur, productiefaciliteiten en productontwikkeling. Daarnaast is het van belang na te denken over je aanpak voor technologieontwikkeling. Zeker in de hightechindustrie speelt technologie een sleutelrol. Niet alleen de technologie die je zelf ontwikkelt, maar vooral ook de technologie die je nodig hebt om de producten van morgen te maken. Onderbuikgevoel en intuïtie zijn hierbij vaak leidend. Terwijl technologieontwikkeling juist ook om een planmatige aanpak vraagt. Technologie roadmapping kan je hierbij goed helpen.
Technologie roadmapping is een methode om je technologische ontwikkeling in kaart te brengen en af te zetten tegen strategische doelen en de capaciteiten van je organisatie. Het helpt je bij het beperken van risico’s en het vinden van samenwerking en financiering. Het brengt je innovatie in lijn met marktbehoeften en de doelen van je organisatie. Het stelt je organisatie in staat te groeien en je ontwikkelcapaciteit en -snelheid te verbeteren.
Ondernemingen die technologieontwikkeling planmatig organiseren, blijken beter in staat risico’s te beperken. Ze realiseren hun producten sneller, doordat ze beter in staat zijn te focussen op wat ze goed beheersen en met wie ze samenwerken. Dit stelt deze bedrijven in staat sneller te ontwikkelen en de efficiëntie van hun organisatie te vergroten. Het helpt om de kwaliteit van producten te verbeteren, kosten te verlagen en de duurzaamheid te vergroten. Ook kunnen ze flexibeler en creatiever inspelen op marktbehoeften. Wellicht nog belangrijker is dat het deze ondernemingen aantrekkelijker maakt om voor te werken. Dit is zeker voor jonge arbeidskrachten een steeds belangrijker criterium in hun zoektocht naar een uitdagende werkomgeving.
De voordelen van technologie roadmapping onderschrijven het belang van een strategisch plan voor je organisatie bij het ontwikkelen van producten en technologie. Het geeft je inzicht in wat je nodig hebt qua kennis, capaciteit en investeringen. Het zichtbaar en meetbaar maken van je ontwikkelagenda is hierbij de eerste stap. Je moet eerst weten wat je organisatie kan en waar de vraag van morgen ligt. Wat moet je ontwikkelen om je product van morgen te kunnen leveren? Kan je organisatie dit zelf? Welke kennis en kunde moet je verwerven? Is een strategische samenwerking mogelijk? Wat kost de ontwikkeling? En kun je die financieren?
Het zijn allemaal vragen die je moet beantwoorden om te bepalen in welke technologie je het best kunt investeren. De consultants van Epiic helpen je graag bij het beantwoorden ervan. Zo krijg je inzicht in je strategische planning en de voor jou relevante acties. Daarbij krijg je direct inzicht in hoe je je strategische planning kunt realiseren.
aaff zis graag overal an betekenis. Door kennis te delen, advies te geven en voor inzicht te zorgen. Wil je meer weten over technologie roadmapping en wat Epiic (dochteronderneming van aaff) voor je kan betekenen? Neem contact op met onze consultants.
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze Facebookpagina