Als ondernemer in het midden- en kleinbedrijf (mkb) is het runnen van je bedrijf vaak je grootste passie. Toch is het verstandig om vroeg of laat na te denken over hoe je je onderneming zult verlaten. Of het nu gaat om verkoop aan een derde, bedrijfsopvolging of gedeeltelijke verkoop, een goede exitstrategie zorgt ervoor dat je voorbereid bent en het meeste uit je harde werk haalt. Hier zijn vijf tips om je op weg te helpen bij het plannen van een succesvolle exit.
Een exitstrategie is geen beslissing die je van de ene op de andere dag neemt. Hoe eerder je begint met het nadenken over je vertrek, hoe beter je voorbereid bent. Door vooruit te plannen, geef je jezelf de tijd om de juiste stappen te zetten zoals het gereed maken van je bedrijfsvoering, fiscale en juridische optimalisatie en het aantrekken van potentiële kopers. Begin daarom jaren van tevoren met het uitstippelen van je exit door middel van een exitplan. Dit geeft je de ruimte om veranderingen door te voeren en je bedrijf aantrekkelijker te maken voor mogelijke toekomstige kopers.
Een cruciaal onderdeel van je exitstrategie is weten wat je bedrijf waard is. Dit is niet alleen van belang voor de verkoopprijs, maar helpt je ook bij onderhandelingen met potentiële kopers of investeerders. De waarde van je bedrijf bepaalt ook de financiële planning na je exit. Schakel een onafhankelijk waarderingsspecialist in om een realistische waardering te krijgen. Vergeet niet dat de waarde van je bedrijf beïnvloed wordt door diverse factoren, zoals winstgevendheid, marktaandeel, klantrelaties, groeipotentieel, maar ook van de afhankelijkheid van jou en je leveranciers en klanten.
Als je bedrijf afhankelijk is van jouw dagelijkse betrokkenheid, dan kan dat een belemmering zijn voor een succesvolle exit. Bouw daarom aan een sterk managementteam en creëer processen die ervoor zorgen dat het bedrijf ook zonder jouw aanwezigheid kan draaien. Dit maakt je onderneming aantrekkelijker voor kopers en biedt tegelijkertijd de zekerheid dat het bedrijf blijft functioneren. Zelfs wanneer jij je terugtrekt en niet langer betrokken bent. Ook de afhankelijkheid van klanten en leveranciers werkt belemmerend op een succesvolle exit. Klantenspreiding en meerdere leveranciers waarop je kunt terugvallen zijn zaken waar je tijdig aan kunt werken.
Er zijn verschillende manieren om een bedrijf te verlaten en het is belangrijk om te weten welke optie het beste bij jouw situatie past. De meest voorkomende exit-opties zijn:
Elke optie heeft zijn eigen voor- en nadelen. Je individuele keuze hangt af van factoren zoals je persoonlijke doelen, je financiële wensen en de staat van je bedrijf.
Een goede exitstrategie betekent ook dat je je persoonlijke financiën goed op orde hebt. Wat zijn je financiële doelen na de verkoop van je bedrijf? Zorg ervoor dat je een duidelijk financieel plan hebt, zodat je weet hoe je er na je exit financieel voorstaat en je je gewenste levensstijl kunt handhaven. Dit kan betekenen dat je vooraf een deel van de opbrengst veiligstelt, investeert in andere projecten of je pensioen goed regelt. Onze financieel adviseurs kunnen je hierbij helpen.
Een goede exit vraagt tijd en een doordacht plan. Door tijdig te beginnen, de waarde van je bedrijf te kennen, te zorgen voor onafhankelijkheid, de beste exit-optie te kiezen en je financiën goed te regelen, kun je met vertrouwen de volgende stap in je ondernemersreis zetten. Zo haal je niet alleen het maximale uit je onderneming, maar zorg je er ook voor dat je hardwerkende jaren op de best mogelijke manier worden beloond.
aaff is graag overal van betekenis. Wil je meer weten over een goede exitstrategie. Neem contact op met onze corporate finance adviseurs.
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina