Bij bedrijfsbeëindiging is een goede voorbereiding cruciaal. Vragen over de wijze van bedrijfsbeëindiging, het momentum en de periode daarna staan hierbij centraal. Wij zetten de belangrijkste juridische en praktische aandachtspunten voor jou op een rij.
Bij het stopzetten of overdragen van je onderneming is het van belang na te denken over je personeel. Welke arbeidsovereenkomsten zijn er? Hoe hoog is een eventuele transitievergoeding en hoe pak je de communicatie aan richting je medewerkers? Daarnaast is van belang jezelf af te vragen op welke manier het personeel ontslagen moet worden of wat nodig is voor een eventuele overgang naar de koper van je onderneming. Onderschat dit onderwerp niet.
Als er sprake is van een machinepark moet je nadenken over de verkoop daarvan. Doe je dat in één keer of in delen? Maak je gebruik van een veiling of verkoop je in eigen beheer? Als er sprake is van grond en gebouwen moet je je afvragen of die worden verkocht of verhuurd. De waarde moet getaxeerd worden om de boekwinst bij verkoop te kunnen berekenen. Welke vergunningen zijn voorhanden en welk bestemmingsplan rust er op het gebied? Of worden de gebouwen gehuurd? Kan er tussentijds opgezegd worden of loopt de huur nog jaren door?
Veel ondernemers maken gebruik van zakelijke financieringen. Welke voorwaarden heeft de bank verbonden aan een bedrijfsbeëindiging? Het is belangrijk tijdig met je financier in gesprek te gaan om te komen tot een ordentelijke afwikkeling. Een goed doordacht plan is essentieel.
Welke afspraken zijn er met leveranciers? En welke verplichtingen vloeien hieruit voort? Denk onder meer aan eventuele contracten voor verzekeringen, huur, onderhoud, afvalbeheer, ICT, telefoonnummers, contributies en abonnementen. En welke contracten zijn er gesloten met klanten? Lopen die nog door of vloeien daar nog verplichtingen uit? Op welk moment en op welke wijze informeer jij je klanten? Als stelregel kun je ervan uitgaan dat het goed is om klanten tegelijk met je werknemers te informeren om misverstanden te voorkomen.
Een bedrijfsbeëindiging heeft de nodige fiscale gevolgen. Zo vervallen bijvoorbeeld de zelfstandigenaftrek en mkb-winstvrijstelling. Je moet fiscaal afrekenen met de Belastingdienst met betrekking tot alle belastingsoorten. Als alles is geregeld kan de onderneming worden ontbonden, waarna jij je bedrijf bij de Kamer van Koophandel kunt uitschrijven. In vrijwel alle gevallen wordt het btw-nummer daarna door de Belastingdienst stopgezet, die hierover een bericht van de Kamer van Koophandel ontvangt. Als de Belastingdienst de bedrijfsbeëindiging niet bevestigt, moet je dat zelf doorgeven. Tot besluit: bewaar je administratie zeven jaar. Dat is wettelijk verplicht!
aaff is graag overal van betekenis. Wil je meer informatie of advies over de juridische aandachtspunten bij bedrijfsbeëindiging? Neem contact op met onze jurist ondernemingsrecht.
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina