Loop je met de gedachte om je onderneming uit te breiden met bijvoorbeeld een boerderijwinkel? Als je nadenkt over een extra inkomstenbron door huisverkoop, dan moet je uiteindelijk ook de verkoopprijzen en marges bepalen. Maar hoe bepaal je dit?
Een goede verkoopprijs bepalen is een uitdaging waar veel ondernemers mee worstelen. Gelukkig kunnen we veel leren van de mkb-sector. Hun inzichten en ervaringen zijn van onschatbare waarde als het gaat om het vaststellen van een eerlijke en winstgevende verkoopprijs.
Een van de pijlers voor het bepalen van een juiste marge is een grondige kostprijsberekening. Deze eerste stap omvat alle variabelen die van invloed zijn op je winstgevendheid. Maar hier ligt een uitdaging: een goede kostprijsberekening is niet volledig te halen uit je boekhouding alleen. Het vergt een diepgaand begrip van je producten of diensten en de factoren die de kosten beïnvloeden.
Nadat je een duidelijk beeld heeft van je kostprijs, kun je de marge bepalen. Hier komt het psychologische aspect om de hoek kijken. Wat durf je te vragen? Wat is een prijs die klanten als redelijk zullen beschouwen? Het bepalen van de juiste marge is niet alleen een financiële kwestie, maar ook een delicate balans tussen winstoptimalisatie en klanttevredenheid.
Vergeet ook niet te kijken naar de prijzen van je concurrenten. Je wilt jezelf niet uit de markt prijzen, maar ook niet té goedkoop zijn. Een goede concurrentenanalyse is dan ook belangrijk voor het bepalen van je uiteindelijke prijs.
Tijdens het bepalen van de marge is bewustwording essentieel. Het vereist een grondige kennis van je bedrijf, kostenstructuur en de markt waarin jij opereert. Het inwinnen van advies kan je helpen bij het nemen van weloverwogen beslissingen. Een goede kostprijsberekening legt de basis voor een gezonde winstmarge. Uiteindelijk is de juiste marge bepalen een mix van financiële inzichten en psychologische overwegingen, waarbij een eerlijke prijs voor zowel jou als jouw klanten centraal staat.
Onze bedrijfsadviseurs kunnen je helpen bij het maken van een kostprijsberekening. Door samen met je door te nemen wat (toekomstige) kosten zijn en wat je allemaal moet meetellen. Denk bijvoorbeeld ook aan afschrijvingen of energiekosten. Daarnaast kunnen wij helpen bij de concurrentenanalyse. Wie zijn zij? Wat is de afstand tot je bedrijf en wat vragen zij voor hun producten?
aaff is graag overal van betekenis. Wil je meer informatie of advies over de mogelijkheden van huisverkoop? Of meer zicht op je marktpositie en de ontwikkelingen in de sector? Neem contact op met onze bedrijfsadviseur.
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze Facebookpagina