Als werkgever heb je met je werknemers een zogenaamde IKV. Vanaf 2023 zou het Besluit inkomstenverhouding gaan gelden. Dit is wederom uitgesteld, nu tot 2027. Een aantal zaken wijzigen.
Doe je loonaangifte, dan vraagt de Belastingdienst op dit moment al naar de gegevens van de inkomstenverhouding van je werknemers en niet die van de dienstbetrekking. Vanaf 2023 zou het ‘Besluit inkomstenverhouding’ gaan gelden. Hierin is definitief vastgelegd wat een inkomstenverhouding (IKV) is en wanneer die begint en eindigt. De inwerkingtreding van dit Besluit is wederom uitgesteld, nu tot 01-01-2027.
De reden van het uitstel is dat UWV de implementatie per 2026 van het Besluit IKV niet kan garanderen. Voor een invoering per 2027 moet UWV de verouderde, kwetsbare systemen langer gebruiken en de invoering van andere wetgeving en beleidswijzigingen uitstellen. UWV streeft naar implementatie van het Besluit IKV per 1 januari 2027. Er gelden dan wel een aantal voorwaarden. Het wijzigingstraject van het Besluit IKV moet afgerond zijn, want dan kunnen de definitieve regels rondom het gebruik van de IKV in samenhang met de vervanging van de verouderde systemen bezien worden. Ook moet UWV nog een uitvoeringstoets doen over het gewijzigde Besluit IKV en de nog op te stellen uitgangspunten over de werkgeversbetalingen.
Veel werknemers hebben in de periode dat zij voor je werken één IKV-nummer. Maar er zijn uitzonderingen. Bijvoorbeeld als je een oud-werknemer opnieuw in dienst neemt. Dan moet je een nieuw IKV-nummer aanmaken. En ook als je een contract verlengt, contracturen tijdelijk uitbreidt of via UWV een uitkering betaalt, gebruik je een nieuw IKV-nummer. In de loonaangifte lever je de gegevens van je werknemers per IKV aan.
In de loonaangifte bestaat een inkomstenverhouding uit een combinatie van drie gegevens:
Heeft een werknemer meer dan één IKV? Dan neem je deze werknemer onder verschillende nummers inkomstenverhouding op in de aangifte.
De regels rond de inkomstenverhouding is nu al van toepassing. Toch veranderen er een paar zaken.
Afhankelijk van de inrichting van je (online) salarisadministratie kunnen deze wijzigingen grote impact hebben. Sinds 2006 komen de gegevens uit de loonaangifte terecht in de polisadministratie van UWV. Het is van groot belang dat deze data kloppen en aansluiten bij de laatste wet- en regelgeving, zowel voor werkgevers en werknemers als voor de organisaties die ze gebruiken.
Met de komst van het Besluit inkomstenverhouding ontstaan er situaties waarin de bestaande inkomstenverhouding eindigt en er een nieuwe aangemaakt moet worden. Bijvoorbeeld:
Blijft een werknemer hetzelfde werk doen en verandert zijn verzekeringspositie niet? Dan hoef je geen nieuwe IKV aan te maken.
aaff is graag overal van betekenis. Wil je meer weten over de gevolgen van het Besluit inkomstenverhouding voor je salarisadministratie? Neem contact op met onze specialist.
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina