Een aandelenparticipatie is de ultieme manier om werknemers te binden aan je onderneming. Immers, de werknemers investeert bewust in de aankoop van de aandelen en ziet zich beloont met een mooi rendement op deze investering. Het voelt uiteraard voor een werknemer veel meer als de ‘eigen zaak’ als hij aandelen heeft. Dit zal er vaak toe leiden dat hij graag een stapje harder loopt en veel minder geneigd is om te kijken wat concurrenten te bieden hebben.
Als je als ondernemer de verkoop van aandelen aan werknemers overweegt, is het van belang om je een aantal zaken te realiseren. Allereerst zal een werknemer een zakelijke prijs voor de aandelen moeten betalen, omdat je als ondernemer anders tegen de heffing van loonbelasting aanloopt en dat is een kostbare aangelegenheid.
Veelal kan een werknemer vaak de aankoopprijs niet financieren en moet je hem daarvoor een lening verstrekken. Hierbij moet de te betalen rente zakelijk zijn. Dit alles vraagt om afstemming met de Belastingdienst om problemen te voorkomen. Verder is de waardering van een onderneming een complexe aangelegenheid.
Er zijn er nog een groot aantal andere zaken waar vooraf goed over nagedacht moet worden, waaronder:
Uiteraard valt er nog veel meer te zeggen over de aandelenparticipatie. In het algemeen is het van belang om je als ondernemer vooraf bewust te zijn van de aandachtspunten om zo een bewuste keuze te maken voor een aandelenparticipatie, of toch liever voor een alternatief: de winstdelingsregeling.
Wat wij in de praktijk regelmatig zien is dat ondernemers kiezen voor een winstdelingsregeling. Vaak wordt daarbij een bepaald percentage van de jaarwinst vrijgemaakt om onder (belangrijke) werknemers te verdelen. Maar het is natuurlijk ook mogelijk om een andere grondslag te kiezen in plaats van de winst. Ook hierbij is het van belang om als ondernemer vooraf goed na te denken over de vormgeving van de winstdelingsregeling:
aaff is graag overal van betekenis. Wil je meer weten over aandelenparticipaties en hoe je je medewerkers kunt binden aan jouw bedrijf? Neem contact op met onze specialisten.
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina