Egens Gräler

In dit interview spreken we met één van de 2000 co-eigenaren van aaff: Egens. Sinds 1,5 jaar is hij werkzaam bij aaff als payroll specialist en zorgt hij dat de salarisstroken van medewerkers correct, op tijd en begrijpelijk bij de medewerker komen. Daarnaast geeft hij veel advies aan de klant. In dit interview vertelt hij meer over de werk-privé balans binnen aaff en hoe een dag als payroll specialist er uit ziet.

Portretfoto Egens Graler
Overal van betekenis

Hoe ben je bij aaff terechtgekomen en waarom heb je voor aaff gekozen als werkgever?

“Ik werd benaderd door een recruiter via LinkedIn, ik ging in op het bericht en het voelde gelijk goed aan de telefoon. Daarna begon ik mezelf af te vragen of ik nog wel op mijn plek zat bij mijn huidige werkgever en of het nog paste in mijn toekomstbeeld. Mijn vrouw was toen zwanger, dus ik dacht dat het fijn zou zijn om dichter bij huis te werken, en dat bleek mogelijk. Daarbij sprak de ruimte en flexibiliteit in het werk me erg aan. Uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt om verder te gaan, omdat het goed aanvoelde en meer aansloot bij mijn persoonlijke situatie.”

Hoe combineer je tijd voor je gezin met je werk bij aaff?

“Eigenlijk gaat dat heel goed bij aaff. Vorige week moest ik bijvoorbeeld mijn dochter ophalen van de kinderopvang omdat ze ziek was. In zulke gevallen is er geen overleg nodig, het is gewoon goed geregeld. Ik kan werk later inhalen als ze naar bed gaat en als dat niet mogelijk is, dan is dat ook geen probleem. De flexibiliteit die je hebt in je werk maakt het makkelijker om mijn gezin te combineren met mijn werk. Het is fijn om die ruimte te hebben zonder dat het ten koste gaat van mijn werkprestaties.”

Hoe ziet je werkdag eruit en wat zijn je belangrijkste verantwoordelijkheden als payroll professional?

“Ik ga het liefst met mijn fiets naar kantoor. Daarna zet ik mijn laptop aan en haal ik koffie of thee. Ik kijk eerst naar de openstaande taken. Op basis daarvan begin ik met de prioriteiten, waarbij loonwerk vaak bovenaan staat. Werknemers willen het salaris snel ontvangen, dus dat krijgt voorrang. Het gebeurt ook wel eens dat er ook andere dringende vragen zijn die mijn dag bepalen. Mijn belangrijkste verantwoordelijkheid is het verzorgen van de loonstroken, maar ik sta ook veel in contact met klanten voor advies. Het adviseren is tegenwoordig een groot onderdeel van mijn werk, wat ik een leuke verandering vind, aangezien het vroeger vooral een administratieve functie was.”

Wat maakt jouw werk bij aaff zo aangenaam?

“Voor mij is het aangenaam werken omdat je de flexibiliteit hebt om te werken waar en wanneer je wilt, binnen bepaalde kaders. Je kan grotendeels zelf bepalen hoe je het werk indeelt. Zelf ga ik graag naar kantoor dus voor mij is thuiswerken niet echt van toepassing, maar de mogelijkheid is er om te werken waar je wilt. Wat ik vooral prettig vind, is de vrijheid en het vertrouwen vanuit mijn leidinggevende. Er wordt niet op mijn vingers gekeken, maar juist uitgegaan van vertrouwen, en dat maakt het voor mij fijn om hier te werken.”